School manager and High School teachers
Their influences on school performance
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18115Keywords:
Motivation, Leadership, Management, Private school, EducationAbstract
High school students are in a period of significant turbulence, where the empathy and motivation of their teachers make a significant difference in their learning process. Conversely, teachers warrant a discerning look. To effectively navigate this intricate environment, the school administrator is indispensable. The overarching objective of this research was to ascertain the direct relationship between the leadership of the school administrator, teacher motivation, and the academic performance of these students through a systematic review. The findings are as follows: the school administrator requires specific training; for an efficient school, selecting teachers must be meticulous; teachers are regarded as substantial influencers in students' academic success. There are no "superheroes"; a passion for the profession must be present, as its absence will leave us, as a community as a whole, with nothing but mediocrity.
Downloads
References
ALMEIDA, A. P.; NAFFAH NETO, A. Dossiê Psicanálise e educação escolar: ressonâncias de Sándor Ferenczi para uma pedagogia do cuidado. Estilos da Clínica, v. 24, n. 2, p. 262-275, 2019.
ALVES, M. T. G.; FARIA, P. S. P. Índice de desenvolvimento da educação básica e eficácia escolar: evidências de uma pesquisa comparativa. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 9, n. 18, p. 1-20, 2020.
AMÉRICO, B. L. et al. Uma boa gestão melhora o desempenho da escola, mas o que sabemos acerca do efeito da complexidade da gestão nessa relação? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 106, p. 198-220, 2020.
ASSIS, B.; MARCONI, N. Efeito das políticas de provimento ao cargo de diretor na gestão escolar. Revista de Administração Pública, v. 55, n. 4, p. 881-922, 2021.
BARBER, M.; MOURSHED, M. How the world's best-performing school systems come out on top. McKinsey & Company, 2007. Disponível em: https://www.mckinsey.com/industries/education/our-insights/how-the-worlds-best-performing-school-systems-come-out-on-top. Acesso em: 27 dez. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BENEVIDES, A. A.; SOARES, R. B. Diferencial de desempenho de alunos das escolas militares: o caso das escolas públicas do Ceará. Nova Economia, v. 30, n. 1, p. 317-343, 2020.
BIZZO, N.; GARCIA, P. S. Um estudo sobre escolas eficazes no Brasil e na Itália: o que realmente importa na opinião dos pais, alunos, professores e gestores. Educação, v. 40, n. 1, p. 83-96, 2017.
BORUCHOVITCH, E.; MACHADO, A. C. T. A. 2021. Formação docente: efeitos de um programa autorreflexivo de intervenção em teorias sociocognitivas da motivação. Pró- Posições, v. 32, 2021. DOI: 10.1590/1980-6248-2020-0101.
BOYD, W. et al. How do Principals of High Performing Schools Achieve Sustained Improvement Results? IAFOR Journal of Education, v. 8, n. 4, 133-149, 2020.
BRESOLIN, A. B. et al. Evaluating the impact of the selection process of principal in Brazilian public schools. Nova Economia, v. 29, n. 2, p. 591-621, 2019.
CANSOY, R. The Relationship between School Principals' Leadership Behaviours and Teachers' Job Satisfaction: A Systematic Review. International Education Studies, v. 12, n. 1, p. 37-52, 2019.
CARLOS, D. M. et al. Adolescer em meio à pandemia de Covid-19: um olhar da teoria do amadurecimento de Winnicott. Interface, Botucatu, v. 25, 2021. DOI: 10.1590/Interface.200801.
CARVALHO, C. P.; OLIVEIRA, A. C. P. Gestão escolar, liderança do diretor e resultados educacionais no Brasil. Revista de Educação Brasileira, v. 23, 2018. DOI: 10.1590/S1413-24782018230015.
COLLINS, J. Empresas feitas para vencer: por que algumas empresas alcançam a excelência e outra não. 1. ed. Barueri, SP: HSM Editora, 2013.
COYLE, D. Equipes brilhantes: como criar grupos fortes e motivados. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2019.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow: a psicologia do alto desempenho e da felicidade. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2020.
DAOLIO, C. C.; NEUFELD, C. B. Intervenção para stress e ansiedade em pré-vestibulandos: estudo piloto. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 18, n. 2, p. 129-140, 2017.
DAVOGLIO, T. R.; SANTOS, B. S.; SPAGNOLO, C. 2017. Motivaçao para a permanência na profissão: a percepção dos docentes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 2, p. 201-218. DOI: 10.1590/2175-3539201702121099.
DUCKWORTH, A. Garra: o poder da paixão e da perseverança. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2016.
DUFFIELD, S.; WAGEMAN, J.; HODGE, A. Examining How Professional Development Impacted Teachers and Students of U.S. History Courses. Journal of Social Studies Research, v. 37, n. 2, p. 85-96, 2013.
DWECK, C. S. Mindset: a nova psicologia do sucesso. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2006.
ERES, F.; YALÇIN, M. T. An Investigation of the Relationship between High Schools' Instructional Capacity and Academic Achievement. 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=Investigation+of+The+Relationship+Between+High+Schools%e2%80%99+Instructional+Capacity+and+Academic+Achievement&id=EJ1308265. Acesso em: 10 jan. 2022.
FATIH, M. School Principal Support in Teacher Professional Development. International Journal of Educational Leadership and Management, v. 9, n. 1, p. 54-75, 2020.
FERENCZI, S. Obras Completas: Psicanálise IV. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1992, Brasil.
FREED, D. et al. International School Principals' Insights and Experiences with Teacher Motivation. International Journal of Educational Leadership Preparation, v. 16, n. 1, p. 60-73, 2021.
FREITAS, K. S. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 10. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2020.
HIRATA, G.; MEREB, T. M.; OLIVEIRA, J. B. A. Professores: quem são, onde trabalham, quanto ganham. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, n. 102, p. 179-203, 2019.
LUCK, H. Liderança em Gestão Escolar. 9. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
MCSHANE, M. Q. The Private School Teacher Skills Gap: What K-12 Private School Educators Know and What They Need to Know. 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=The+Private+School+teacher+Skills+gap&id=ED595065. Acesso em: 14 jan. 2022.
MOCARZEL, M. S. M. V.; ROJAS, A. A.; PIMENTA, M. F. B. A reforma do ensino médio: novos desafios para a gestão escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 159-176, 2018.
MUZZETI, L. R.; SANTOS, A. A.; SUFICIER, D. M. Conhecimento, Currículo e Cultura Escolar: Pierre Bourdieu e a Interpretação dos Fenômenos Educacionais. Piracicaba, SP: Editora Pecege, 2019.
PAGANINI, M. R. ITA/IME: Conheça seu campo de batalha. 1. ed. Fortaleza: Editora Vestseller, 2020.
PAYOT, J. A Educação da Vontade. 1. ed. Campinas, SP: Editora Kírion, 2018.
PEREIRA, R.S.; SILVA, M.A. Políticas educacionais e concepção de gestão: o que dizem os diretores de escolas de ensino médio do Distrito Federal. Educar em Revista, v. 34, n. 68, p. 137-160, 2018.
ROMEIRO, M. C.; SILVA, L. L. Liderança multifuncional e desempenho escolar: Uma relação mediada pelo empoderamento do gestor. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/346171293_ Lideranca_ multifuncional_e_desempenho_escolar_Uma_relacao_mediada_pelo_empoderamento_do_gestor. Acesso em: 11 jan. 2022.
SALISBURY-GLENNON, J. D.; SHEPHERD-JONES, A. R. Perceptions Matter: The Correlation between Teacher Motivation and Principal Leadership Styles. Journal of Research in Education, v. 28, n. 2, p. 93-131, 2018.
SENGE, P. M. A Quinta Disciplina: a arte e a prática da organização que aprende. 29. ed. Rio de janeiro: Editora Best Seller Ltda, 2013.
SOWELL, M. It's What Principals Do: Influencing Teachers to Support Students. 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=It%e2%80%99s+What+Principals+Do+ Influencing+Teachers+to+Support+Students&id=EJ1191666. Acesso em: 10 jan. 2022.
WANG, L.; ZHAO, D. School Governance Structure and Its Impact on Student Performance: A Comparative Study between Four Provinces of China and the PISA2015 High-Scored Countries/Economies. Best Evidence in Chinese Education, v. 6, n. 2, p. 825-843, 2020.
WEINSTEIN, C.S.; NOVODVORSKY, I. Gestão da sala de aula: lições da pesquisa e da prática para trabalhar com adolescentes. 4. ed. Porto Alegre: Editora AMGH Ltda, 2015.
WINNICOTT, D. W. O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Editora Artmed, 1983.
YILDIZLI, H. Structural Relationships among Teachers' Goal Orientations for Teaching, Self-Efficacy, Burnout, and Attitudes towards Teaching. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, v. 12, n. 4, p. 111-125, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.