Psychology and education: new perspectives for brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13227

Keywords:

Psychology, Education, Learning.

Abstract

This article aims to think about psychology and education, also reflecting on the current Law No. 13,935, which legitimizes the performance of the psychologist in school from the multiprofessional team. The arguments were built on the following questions: what is the relationship of psychology in education? How will the psychologist act at school with the multiprofessional team? The study starts from a bibliographic review and encourages reflection on the new law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivy Elida Guimarães Sales, Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista – RR

Mestre em Antropologia Social (UFRR). Pedagoga (FAPAN).

References

ABIB, J. A. D. Epistemologia pluralizada e história da psicologia. Sci. stud., São Paulo, v. 7, n. 2, p. 195-208, 2009

BOCK, A. M. B. et al. Psicologias uma introdução ao estudo de psicologia. 13. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2001.

BRASIL, Lei n. 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, Edição 240, Seção 1, p. 7, 12 dez. 2019.

CUNHA, M. V. da. Psicologia da educação. 4. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. Disponível em: https://colapsi.files.wordpress.com/2018/03/1-piaget-inteligc3aancia-editado.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.

DAVIS, C.; OLIVEIRA, Z. de M. R. de. Psicologia na educação. São Paulo: Cortez, 1994.

FREIRE, P. Desafios da educação de adultos ante a nova reestruturação tecnológica. In: Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2003. Arquivo PDF. Disponível em: http://comunidades.mda.gov.br/portal/saf/arquivos/view/ater/livros/Pedagogia_da_Indigna%C3%A7% C3%A3o.pdf. Acesso em: 03 nov. 2019.

GOMES, W. B. História da Psicologia para curso de graduação. In: FREITAS, R. H. de (Org.). História da psicologia: pesquisa, formação, ensino. Rio de Janeiro: Biblioteca Virtual de Ciências Humanas do Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. Disponível em: http://books.scielo.org/id/c2248/pdf/freitas-9788599662830.pdf. Acesso em: 03 nov. 2019.

GUZZO, R. S. L. et al. Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 26, n. spe., p. 131-141, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722010000500012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722010000500012

LOPES, I. G. (Org.). História da educação no Brasil: desafios e perspectivas. Curitiba, PR: Atena Editora, 2016.

MACHADO, C. A. COSTA, L. B. da. Ensino de Psicologia na formação de professores: uma aproximação com diálogos possíveis. Pro-Posições, v. 27, n. 2, p. 221-234, 2016.

NUNES, A. I. B. L. SILVEIRA, R. N. Psicologia da aprendizagem. 3. ed. rev. Fortaleza: EdUECE, 2015.

OLIVEIRA, G. G. de. Neurociência e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. 2011. 146 f. Dissertação (Mestre em Educação) - Universidade de Uberaba, Uberaba, MG, 2011.

PRADO, M. S. M. Psicologia da educação. Cruz das Almas, BA: SEAD-UFRB, 2017. 42 p, il.

SCHULTZ, D. P.; SCHULTZ, S. E. História da psicologia moderna. São Paulo: Cultrix, 2002.

SILVA, E. C. F. da. História da epistemologia psicológica: o desenvolvimento e o papel dos cientistas no campo da psicologia. São Paulo: Figueira Digital/Agbook, 2018.

SOUZA, E. R. de. A escola como instituição social: revisitando a função social da escola. Londrina, 2013. 80 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

VIANA, M. N. Interfaces entre a psicologia e a educação: reflexões sobre a atuação em psicologia escolar. In: Psicologia escolar: que fazer é esse? Brasília: CFP, 2016.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo; Revisão técnica: José Cipolla Nelo. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

01/06/2020

How to Cite

GUIMARÃES SALES, I. E. Psychology and education: new perspectives for brazilian education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 21–30, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13227. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13227. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.