A experiência do aprendiz de interação social no contexto de crise mundial na educação humanitária na Rússia

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.6.16117

Palavras-chave:

Educação humanitária, Experiência, Interação social, Crise de visão de mundo

Resumo

A relevância da pesquisa é determinada pela necessidade crescente de uma metodologia, teorias e tecnologias atualizadas de reprodução social do ser humano nas condições da crise da cosmovisão do conhecimento humanitário e da educação na Rússia. O objetivo do estudo é desenvolver fundamentos teórico-metodológicos e suporte tecnológico para o enriquecimento da experiência de interação social utilizada por futuros especialistas em humanidades como fonte e meio de formação de sua visão de mundo. Utiliza-se a modelagem sistêmica, histórico-cultural, de análise comparativa para atender ao objetivo do estudo. A partir dos resultados, são determinadas as características essenciais da experiência estudada; defende-se a aceitação da experiência individual de interação social como base integradora dos resultados da educação humanitária. São feitas conclusões sobre os pré-requisitos metodológicos para o desenvolvimento da concepção pedagógica sobre o enriquecimento da experiência de interação social para alunos com perfil humanitário.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Elena V. Kovalenko, Belgorod Law Institute at the Ministry of Internal Affairs of Russia named after I.D. Putilin, Belgorod – Russia

PhD in Pedagogy, Associate Professor of the Department of Psychology and Pedagogy.

Sergey I. Kurgansky, State budget educational institution of higher education "Belgorod state Institute of arts and culture", Belgorod – Russia

Doctor of pedagogical Sciences, Professor.

Olga A. Sokolova, Belgorod State Institute of Arts and Culture, Belgorod – Russia

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Professor of the Department of Pedagogy and Professional Education.

Referências

ANOKHIN, P. K. Ideas and Facts in the Development of the Theory of Functional Systems. Journal of Psychology, v. 5, p. 107-118, 1984.

ARUTYUNYAN, M. P. Phenomenon of world outlook: Historical-philosophical and methodological analysis: monograph. Khabarovsk: Khabarovsk Regional Museum named after N. I. Grodekov, 2016. 336 p.

ARUTYUNYAN, M. P. Spiritual and moral potential of Russia in self-preservation of the value world of culture. Power and Management in the East of Russia, v. 2, n. 87, p. 107-116, 2019.

BAR-ON, R. The Bar-On model of emotional-social intelligence. Psico-thema, v. 18, p. 13-25, 2006. Available: http://www.redalyc.org/html/727/72709503/. Access: 02 July 2021.

BAYEVA, L. V. Value bases of being. Bulletin of the OGU, n. 4, p. 15-19, 2003.

DEWEY, J. Reconstruction in Philosophy. Moscow, Logos, 2001. 162 p.

EGOROV, E. D. Praxiology: The bases of theory. Part 2: Subjects of relations. Moscow: Justizinform, 2020. 238 p.

ESNAOLA, I. et al. The development of emotional intelligence in adolescence. Anales de Psicología, v. 33, n. 2, p. 327-333, 2017.

IRKHIN, A. A. Russia needs new meanings of development. [n./d.]. Available: https://www. cont.ws/@alex/182287. Access: 10 Jan. 2021.

KARGAPOLOV, V. P. Path without Illusions. 2014. Available: http: // kargopolov.spb.ru. Access: 10 Jan. 2021.

KOVALENKO, E. V. Enriching the social interaction experience of a future specialist: theoretical aspect. Scientific journal of Belgorod State University. Series: Humanities, v. 38, n. 4, p. 605-613, 2019.

KOVALENKO, E. V. Formation of social interaction experience of a future specialist in the university: methodological preconditions of research. International Journal of Applied and Fundamental Research, n. 12, p. 352-356, 2017.

LEKTORSKY, V. A. (Ed.) Relativism as a Disease of Modern Philosophy. Moscow: Kanon+ ROOI Rehabilitation, 2015. 392 p.

LEONTIEV, D. A. An Essay on the Psychology of Personality. Moscow: Meaning, 1993. 43 p.

LEPSKY, V. E. On the way to the management of education as a self-developing environment. Sociology of Education, n. 10, p. 4-24, 2014.

LYUBIMOV, L. L. Education Strategy ХХI. Discussion version. Foreign Defence Policy Council. 2014. Available: http://svop.ru/. Access: 10 Jan. 2021.

MAYER, J.; CARUSO, D.; SALOVEY, P. The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, v. 8, n. 4, p. 290–300, 2016. DOI: 10.1177/1754073916639667 Available: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1754073916639667. Access: 10 Jan. 2021.

PETRIDES, K. V.; PITA, R.; KOKKINAKI, F. The location of trait emotional intelligence in personality factor space. British Journal of Psychology, v. 98, n. 2, p. 273-289, 2007.

SHCHEDROVITSKY, P. G.; DANILOVA, V. L. Gheorghiy Petrovich Shchedrovitsky. Moscow: ROSSPEN, 2010. 600 p.

STAROSTIN, A. M. Philosophical innovations in the cognitive and praxiological context. 2012. 368 p.

STAROSTIN, A. М. World outlook Experience in the System of Social Practice: Civilizational Context. Sotsium i Power, v. 6, n. 5, p. 16-22, 2015.

STEPIN, V. S. Theoretical Knowledge. Moscow: Progress-Tradition, 2003.

VALITOV, I. S. The Third Russian Philosophy: Actually Methodology. G.P. Shchedrovitsky Institute for Development. 2003. Available: https://www.fondgp.ru/old/lib/seminars/2003-2004/xchten/5.html. Access: 10 Jan. 2021.

WALLERSTEIN, I. The end of the world as we know it. Social Science for the XXI century. Moscow: Logos, 2004. 368 p.

Publicado

30/12/2021

Como Citar

KOVALENKO, E. V.; KURGANSKY, S. I.; SOKOLOVA, O. A. A experiência do aprendiz de interação social no contexto de crise mundial na educação humanitária na Rússia. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.6, p. 3568–3584, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.6.16117. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16117. Acesso em: 28 maio. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)