Education in and for human rights: the school and the right to affirm the difference

Authors

  • Tarcia Regina Silva Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10176

Keywords:

Early childhood education. Education in human rights. Difference. Inequality.

Abstract

The pedagogical practices in Early Childhood Education constitute the problem theme of this article, whose objective is to analyze how the issue of difference has been treated in the schools of Early Childhood Education of the micro-region of Garanhuns. This research is anchored in the perspective of the child as a singular subject. It is based on the assumption that an Education based on / for Human Rights, which incorporates since Early Childhood Education, the right to difference in the perspective of interculturality, has contributed to the children being able to live and celebrate the differences. To that end, we have used the assumptions of qualitative ethnographic research to observe the pedagogical practices of eight municipal schools of Early Childhood Education in eight municipalities in the Garanhuns-PE micro-region related to issues of religious, gender, ethnic and racial diversity and inclusive education. The collected data show that in denying the space of conviviality with the differences, practices have reproduced inequalities in the school space since Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tarcia Regina Silva, Universidade de Pernambuco

Possuo graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino Superior de Olinda (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2011) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2014). Atualmente sou professora adjunta da Universidade de Pernambuco. Líder do Grupo de Pesquisa "A Cultura da Infância nas Políticas e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil". Coordenadora da área de gestão de processos educacionais do PIBID/campus Garanhuns. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação das relações étnico-raciais, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação em Direitos Humanos, educação infantil, diversidade/diferença.

References

ABRAMOWICZ, Anete. A pluralidade de ser judeu. In: GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha B. Gonçalves (Org.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 27-38.

ABRAMOWICZ, Anete; LEVCOVITZ, Diana. Tal infância. Qual criança? In: Afirmando diferenças: montando o quebra-cabeça da diversidade na escola. Campinas, São Paulo: Papirus, 2010, p. 73-86.

ABRAMOWICZ, Anete.; OLIVEIRA, Fabiana. A escola e a construção da identidade na diversidade. In: ABRAMOWICZ, Anete.; BARBOSA, Lucia Maria de Assunção.; SILVÉRIO, Valter Roberto (Orgs.). Educação como prática da diferença. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2006. p. 41-64.

ABREU, Márcia.; CORDIOLLI, Marcos (Orgs.). O projeto de lei do plano nacional de educação (PNE): projeto em tramitação no congresso nacional. Brasília: Câmara dos Deputados; Comissão de Educação e Cultura, 2011. (Cadernos CEC, 1).

ARROYO, Miguel Gonzáles. Outros Sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BARREIROS, Cláudia Hernandez. Dialogando com Peter McLaren: em busca de uma prática pedagógica multicultural e crítica. In: CANDAU, V. M. (Org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 95-114.

BRASIL. Educação em direitos humanos: diretrizes nacionais. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013.

BRASIL. Lei nº 11.645 de 10 de março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 10 maio 2017.

BRASIL. Plano nacional de educação em direitos humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2006.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafio para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio.; CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 2011. p. 13-17.

CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: desafios atuais. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy (Org). Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Universitária/UFPB, 2007. p. 399-411.

CARVALHO, Marília Pinto de. Gênero na sala de aula: a questão do desempenho escolar. In: MOREIRA, Antonio Flávio.; CANDAU, Vera Maria. (org.) Multiculturalismo diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2013. Cap. 4, p. 90-124.

CECCHETTI, Elcio. et al. Diversidade religiosa e direitos humanos: conhecer, respeitar e conviver. In: FLEURI, Reinaldo Matias et al. (Orgs): Diversidade religiosa e direitos humanos: conhecer, respeitar e conviver. Blumenau: Edifurb, 2013.

DIAS, Adelaide Alves.; PORTO, Rita de Cássia Cavalcanti. A Pedagogia e a Educação em Direitos Humanos: subsídios para a inserção da temática da Educação em Direitos Humanos nos cursos de Pedagogia. In: FERREIRA, Lúcia de Fátima Guerra. et al. Direitos Humanos na Educação Superior: Subsídios para a Educação em Direitos Humanos na Pedagogia. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010, p. 29-70.

DIAS, Lucimar Rosa. Formação de professores, educação infantil e diversidade étnico-racial: saberes e fazeres nesse processo. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 661-749, set./dez. 2012.

DUSCHATZKY, Silvia.; SKILIAR, Carlos. O nome dos outros: narrando a alteridade. In: LARROSA, Jorge; SKILIAR, Carlos. Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p.119-162.

FINCO, Daniela. Educação infantil, espaços de confrontos e convívio com as diferenças: análise das interações entre professoras e meninas e meninos que transgridem as fronteiras de gênero. 2010. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) - - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2010.

GARCIA, Regina Leite. Currículo emancipatório e multiculturalismo: reflexões de viagem. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.; MOREIRA, Antônio Flávio (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 114-143.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade cultural, currículo e questão racial: desafios para a prática pedagógica. In: ABRAMOWICZ, Anete.; BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção Barbosa.; SILVÉRIO, Valter Roberto. Educação como prática da diferença. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2006. p. 21-40.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: ed. ArtMed, 2000.

MIGNOLO, Walter. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

MORUZZI, Andrea Braga.; ABRAMOWICZ, Anete. Infância, raça e currículo: alguns apontamentos sobre os documentos brasileiros para a educação infantil. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, p. 199-214, jan./jul. 2015.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Conselho Latino-americano de Ciências Sociais – CLACSO, 2005.

SANTOS, Boaventura Santos.; NUNES, João Arriscado. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. In: SANTOS, Boaventura Santos; (org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 25-68.

SANTOS, Hélio. A busca de um caminho para o Brasil: a trilha do círculo vicioso. São Paulo: SENAC, 2003.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Porto Alegre: Educação & Realidade, 1995

SILVA, Elisa Rodrigues.; SANTANA, Valdineia. Brasil–África, importância, reconhecimento, ressignificação. Brasília: UNESCO, 2012. (Debates e perspectivas para a institucionalização da Lei n° 10.639/2003).

TEIXEIRA, Faustino. O desafio da mística comparada. In: TEIXEIRA, F. (org.). No limiar do mistério: mística e religião. São Paulo: Paulinas, 2004. p. 13-31. (Religião e Cultura).

UNESCO. Declaração universal sobre a diversidade cultural. UNESCO, 2002. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127160por.pdf. Acesso em: 10 ago. 2015.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009a. p. 12-42.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e (des) colonialidade: perspectivas críticas e políticas. In: CONGRESSO ARIC, 12., 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ARIC 2009b.

ZANETTE, Jaime Eduardo.; FELIPE, Jane. Os enigmas da infância: quando a transexualidade tensiona os scripts de gênero. In: ALBUQUERQUE, Simone Santos de.; FELIPE, Jane.; CORSO, Luciana Vellinho. (org.) Para pensar a Educação Infantil em tempos de retrocessos. Porto Alegre: Evangraf, 2017, p. 17-35.

Published

01/11/2017

How to Cite

SILVA, T. R. Education in and for human rights: the school and the right to affirm the difference. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1076–1097, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10176. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10176. Acesso em: 17 jul. 2024.