The reform of high school: new chalenges for school management

Authors

  • Marcelo Siqueira Maia Vinagre Mocarzel Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0002-2780-0054
  • Angelina Accetta Rojas Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ)
  • Maria de Fátima Barros Pimenta Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10788

Keywords:

High school. Management. Workload.

Abstract

From the diagnosis of the failure of education, the Federal Government proposed, through a Provisional Measure, a new model of High School, under the justification that it would be responding to the demand of society. However, the project brings more challenges than solutions to school managers, since the operationalization of the proposals seems to be something distant and also problematic. This article seeks to discuss, from the changes in the legal text and making use of the policy cycle as a research methodology, what challenges can be envisaged for managers of public and private schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Siqueira Maia Vinagre Mocarzel, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Comunicação (PUC-Rio) e Mestre em Educação (UFF). Professor do Unilasalle-RJ.

Angelina Accetta Rojas, Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ)

Professora do curso de Pedagogia.

Maria de Fátima Barros Pimenta, Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro (Unilasalle-RJ)

Coordenadora e professora do curso de Pedagogia

References

ALTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1, p. 77-89, 2002.

BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, set./dez., 2005.

BALL, Stephen; BOWE, Richard. Subject departments and the ‘implementation’of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.

BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa, PR: Editora UEPG, 2016.

BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 10 set. 2017.

BRASIL. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Senado Federal, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 29 mar. 2018.

BRASIL. Lei 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 29 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado. Plano diretor da reforma do aparelho do Estado. Brasília: Presidência da República, Câmara da Reforma do Estado, 1995. Disponível em: http://www.bresserpereira.org.br/Documents/MARE/PlanoDiretor/planodiretor.pdf. Acesso em: 29 mar. 2018.

CUNHA, Luiz Antônio. Crise e reforma do sistema universitário (debate). Novos Estudos, São Paulo, CEBRAP, n. 46, nov. 1996.

DEMO, Pedro. Educação e qualidade. Campinas, SP: Papirus, 2009.

HORA, Dinair L. da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. Campinnas, SP. Papirus, 2009.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, out./dez., 2010.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc, v. 27, n. 94, p. 47-69, 2006.

MOCARZEL, Marcelo Siqueira Maia Vinagre. Os caminhos da qualidade na educação: análise do discurso de gestores escolares. Dissertação de Mestrado (Educação). Niterói, RJ: Universidade Federal Fluminense, 2013.

MORGAN, Karine Vichiett.; NAJJAR, Jorge Nassim Vieira.; CARNEIRO, Waldeck Educação integral em São João de Meriti: conceitos em desalinho. Conhecimento & Diversidade, v. 9, n. 17, p. 61-71, 2017.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educ. Soc., v. 25, n. 89, 2004.

OZGA, Jenny. Investigação sobre políticas educacionais: terreno de contestação. Porto, Portugal: Porto Editora, 2001.

RANGEL, Mary.; MOCARZEL, Marcelo Maia Vinagre.; PIMENTA, Maria de Fátima Barros. A trajetória das competências e habilidades em educação no Brasil: das avaliações em larga escala para as salas de aula. Revista Meta: Avaliação, v. 8, n. 22, p. 29-47, 2016.

SANTOS, Pablo Silva Machado Bispo dos. Sobre o conceito de Refração Política: mais uma chave dos segredos das Ciências Humanas. Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 137, p. 65-73, 2012.

SAVIANI, Demerval. A nova lei da educação: trajetórias, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2008.

SOUZA, Sandra Zákia Lian de; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educ. Soc., v. 24, n. 84, p. 873-894, 2003.

VIEIRA, Sofia Lerche. Política educacional em tempos de transição (1985 – 1995). Brasília: Liber Livro, 2008.

Published

01/01/2018

How to Cite

MOCARZEL, M. S. M. V.; ROJAS, A. A.; PIMENTA, M. de F. B. The reform of high school: new chalenges for school management. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 159–176, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10788. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10788. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.