Public policies for reading and historical dialectical materialism: survey on academic productions (2013-2016)
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11322Keywords:
Dialectical historical materialism, Public reading policies, Mercantilization of educationAbstract
The text presents partial results of a study carried out in the State Research Group, policies and education management, in the Project: Contributions of Historical Materialism for Research in Educational Policies. It recognizes Historical Materialism as a theoretical and methodological foundation that offers epistemological and ontological elements for the researcher to understand the totality of his object of study in capitalist society. The general objective is to identify the contributions of the Dialectical Historical Materialism to the researches that discuss the democratization policies of the book and the reading between the years of 2013 and 2016. The study was carried out through bibliographic research on the MHD and the collection of theses and dissertations in digital libraries. It concludes that only a small portion relies on this method and many of these studies do not clearly announce the methodological perspective on which they base their discussions.Downloads
References
CURY, C.R. J. Educação e contradição: elementos teóricos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1989.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. IN: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia em seus representantes Feuerbach, B.Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2016.
MASSON, G. Orientações para o desenvolvimento de investigação em políticas educativas a partir da teoria marxista. In: TELLO, C.; ALMEIDA, M.L.P. Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013.
NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
PERONI, V. Implicações da relação público-privada para a democratização da educação. In: Reunião Científica Regional da ANPED, 2016, Curitiba. Anais...Curitiba: 2016, p. 1-21.
PINHEIRO, D. C. F. A educação sob controle do capital financeiro: O caso do Programa Nacional do Livro Didático. Dissertação. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro. RJ, 2014.
SAVIANI, D; DUARTE, N. (Orgs). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.
SILVA, A. M. O. C. O discurso da democratização do acesso à leitura nas políticas públicas do Estado brasileiro: condições de produção e efeitos de sentido da mercantilização. Dissertação. (Mestrado em Educação). Centro de Educação. Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2014.
SILVA, I. A. O Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLD/EM) e o mercado editorial: 2003-2011. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências Humanas e Sociais. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2013.
SILVA, M. A. A Fetichização do Livro Didático no Brasil. Educação Real, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p, 803-821, set – dez 2012.
TONET, I. Método Científico: uma abordagem ontológica. São Paulo, Instituto Lukács, 2013.