The academic-scientific production post-graduation program in education of UNESP/Marília-SP and the national public policy of special education in Brazil: historical aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11910

Keywords:

Education, History of Education, Special education, Academic-scientific production, National Policy on Special Education in Brazil

Abstract

This article presents results of our reflections carried out with the groups of studies and research that we integrate, focusing on the general objective of systematizing and analyzing theses and dissertations concluded between 2005 and 2008, in the line of research "Special Education in Brazil", Program of Post-Graduation in Education of the FFC-Unesp / Marília. Such reflections were carried out considering that the changes, public policies aimed at the various social areas, as well as education are or should be boosted also by the results of academic-scientific research. In this sense, and after the investigations carried out, we conclude that the analyzed theses and dissertations were capable of pointing out and legitimizing, by the existent or the no, aspects of the struggles that were fought in Special Education in Brazil in an inclusive perspective, which culminated in the National Policy of Special Education and our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Silvia Rosa Santana, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – (UEMS), Unidade de Paranaíba

É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Marília, área de concentração: Ensino na Educação Brasileira, linha de pesquisa: Abordagens Pedagógicas no Ensino de Linguagens. Possui Mestrado em Educação pela mesma Universidade (2008), pós-graduação latu sensu e extensão em Psicopedagogia (2001) e Graduação em Pedagogia, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP. Atua na área de Educação, com experiência docente de 20 anos. 

Rosane Michelli de Castro, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Câmpus de Marília

Atua como professora assistente na Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e como professora permanente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da FFC - Unesp/Marília. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), Graduação em Educação Física pela Universidade de Marília (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e Pós-Doutorado pela Fundação Carlos Chagas (2010). Integrou o Programa Interinstitucional MINTER UNESP/UTFPR, entre 2013 e 2015. É membro do Conselho Editorial Acadêmico da Ed. Oficina Universitária - FFC-Unesp/Marília, consultora ad hoc da Revista de Estudos Pedagógicos (Rbep) e integra o quadro de assessores científicos da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).

Elieuza Aparecida de Lima, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Câmpus de Marília

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Marília (1996). Concluiu Mestrado em Educação (2001) e Doutorado em Educação (2005) pela mesma Universidade. Atualmente, exerce atividades de docência, pesquisa, extensão e gestão na Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília (SP)., junto ao Departamento de Didática. É docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da FFC, Unesp, Marília, SP. Integra o quadro de assessores científicos "ad hoc" da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp).

References

BELLOTTO, H. L. Os instrumentos de pesquisa no processo historiográfico. Anais..., Congresso Brasileiro de Arquivologia, 4, 1979, p. 133-147.

CASTRO, R. M. de. A produção acadêmica sobre formação de professores na Pós-Graduação em Educação da Unesp-Marília (1988-2008). 23 f. Projeto de Pesquisa (Triênio 2009-2011) – Faculdade de Filosofia e Ciências – Unesp/Marília, 2009a.

CASTRO, R. M. de. Teses e dissertações do programa de pós-graduação em educação da FFC-Unesp/Marília, produzidas entre 1992-2008. In: CASTRO, R. M. de. A Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília (1988-2008) e suas contribuições para a pós-graduação no Brasil: primeiros apontamentos. 605f. Relatório Parcial de Pesquisa (Pós-Doutorado) – Fundação Carlos Chagas, São Paulo, 2009b.

CASTRO, R. M. de. Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília (1988-2008) e suas contribuições para a pós-graduação no Brasil. 23 f. Projeto de Pesquisa (Pós-doutorado) – Fundação Carlos Chagas, São Paulo, 2009c.

CASTRO, R. M. de. A Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília (1988-2008) e suas contribuições para a pós-graduação no Brasil. 213f. Relatório Final de Pesquisa (Pós-Doutorado) – Fundação Carlos Chagas, São Paulo, 2010. disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/estagios_pos_doutorais/pdf/pesquisa_rosane_final.pdf. Acesso em: 02 jul. 2010.

FREITAS, S. Direito à educação para pessoas com deficiência: considerações acerca das políticas públicas. In: BAPTISTA, C. R.; JESUS, D. M. de. (Org.). Avanços em políticas de inclusão: o contexto da Educação Especial no Brasil e em outros países. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 221-228.

MAZZOTTA, M. J. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MELO, D. C. F. de; SILVA, J. H. da. As políticas públicas da Educação Especial e a FENAPAEs sob a perspectiva gramsciana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 151-164, abr., 2016. ISSN 1982-5587. DOI: 1021723/riaee.2016.v11.n1.p151.

NUNES, L. R. O. P. et al. Análise de dissertações e teses sobre Educação Especial nas áreas de Educação e Psicologia. In: MARQUEZINE, M. C; ALMEIDA, M. A.; OMOTE, S. Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel, 2003. p. 137-152.

NUNES, L. R. O. P.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. Teses e dissertações sobre Educação Especial: os temas investigados. In: MARQUEZINE, M. C; ALMEIDA, M. A.; OMOTE, S. Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel, 2003. p. 113-136.

SILVA, M. R. Análise bibliométrica da produção científica docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial/UFSCar: 1998-2003. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

Published

01/12/2018

How to Cite

SANTANA, M. S. R.; CASTRO, R. M. de; LIMA, E. A. de. The academic-scientific production post-graduation program in education of UNESP/Marília-SP and the national public policy of special education in Brazil: historical aspects. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 748–762, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11910. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11910. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos