Psychology and education: transdisciplinarity in the construction for specialized educational attendance in Caarapó-MS
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11917Keywords:
Psychology, Transdisciplinarity, Specialized educational service (ESA)Abstract
This article discusses the participation of psychologists along the implementation of the Specialized Educational Assistance in Caarapó – MS that occurred between 2003 and 2017. It discusses current perspectives and challenges to social and educational inclusion. It inquires the genesis of the relationship between Psychology and Education, while impling transdisciplinary attitudes as pedagogical innovations that are feasible and profitable to the performance of psychologists in school aiming to promote Inclusive Education. Developed in the context of the lato sensu Postgraduate Program in Special Education - FAED / UFGD, this is a research/study case based on interviews, observations in locus and document studies. The data analysis and treatment were conducted using the content analysis methodology.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015, Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 20 jun. 2018.
CAARAPÓ (MS). Conselho Municipal de Educação. Deliberação/CME/Caarapó-MS, n°16 de 20 de outubro de 2010.
CAARAPÓ (MS). Relatório de Gestão -2016. Secretaria Municipal de Educação e Esporte/ SMEDE, Prefeitura Municipal de Caarapó. Período 2016.
CAARAPÓ (MS). Relatório de Gestão -2017. Secretaria Municipal de Educação e Esporte/ SMEDE, Prefeitura Municipal de Caarapó. Período 2017.
CHAGAS-FERREIRA, Jane Farias. Psicologia escolar e desenvolvimento humano: articulação de saberes para a promoção do sucesso escolar. In: DAZZANI, Maria Virgínia.; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de (orgs.). Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais. Campinas: Alínea, 2016.
CRUZ, Elisabete.; COSTA, Fernando Albuquerque. Formas e manifestações da transdisciplinaridade na produção científico-acadêmica em Portugal. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 60, 2015.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Ideação, v. 10, n. 1, p. 93-104, 2008.
FRANZMANN, Neusa Mendonça.; BONETTI, Joelma C. S. O Trabalho Interdisciplinar: serviço social, psicologia e psicopedagogia na unidade escolar. Revista Maiêutica, Indaial, v. 3, n. 1, p. 95-104, 2016.
LUZ, Madel T. Complexidade do campo da Saúde Coletiva: multidisciplinaridade, interdisciplinaridade, e transdisciplinaridade de saberes e práticas-análise sócio-histórica de uma trajetória paradigmática. Saúde e sociedade, v. 18, p. 304-311, 2009.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: o que é? por quê? como fazer?. Summus Editorial, 2015.
MENDES, Enicéia. Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 22, núm. 57, mayo-agosto 2010, pp. 93-109. Disponível em: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9842 /9041. Acesso em: 28 out. 2018.
PAIVA, Fernanda Daniela. Formação de Professores, Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade: reflexões no curso de pedagogia. Anais... da Semana de Integração do Câmpus de Inhumas, v. 4, n. 1, 2017.
PATTO, Maria Helena Souza. Ciência e política na primeira república: origens da psicologia escolar. Mnemosine, 2004.
SILVA, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da.; FERNANDES, Sonia Regina de Souza.; FLEURI, Reinaldo Matias. Inclusão, interculturalidade e inovação pedagógica: problematização de práticas e de percepções de docentes, discentes e coordenadores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.13, n. esp. 2, p. 1265-1280, set.,2018. ISSN 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11643.Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643/7585. Acesso em: 28 out. 2018.
SOMMERMAN, Américo. A interdisciplinaridade e a transdisciplinaridade como novas formas de conhecimento para a articulação de saberes no contexto da ciência e do conhecimento em geral: contribuição para os campos da educação, da saúde e do meio ambiente. Tese (Doutorado Multidisciplinar e Multi-institucional em Difusão do Conhecimento) – Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador, 2012.