Music education from a sociocultural perspective: theoretical and practical reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i3.12779

Keywords:

Music education, Sociocultural perspective, Music teaching, Music learning, Theoretical and practical reflections.

Abstract

This article aims to share a clipping of one chapter of the thesis entitled “Ensinar e aprender música: negociando distâncias entre os argumentos de alunos, professores e instituições de ensino”, a qualitative case study whose purpose was to investigate speeches presented by students, teachers and coordinators of two institutions located in the city of Rio de Janeiro: Colégio Pedro II and the Music School of Manguinhos. The central issues were: Why learn and teach music? Those questions referred to the heterogeneity of individuals as well as to the peculiarities of the didactic and methodological actions of those sites. That fact impelled us to build a chapter focused on the sociocultural perspective of Music Education based on the concepts of cultures, multiculturalism, assumptions and guidelines of music teaching and the relations between music and society. We believe, that the framework presented can nourish contemporary discussions relating to the teaching and learning of music.

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Author Biography

Helen Silveira Jardim de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Doutora em Educação pela UFRJ, Mestre em Música pela UFRJ, especializada em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes (UCAM) e em Educação Matemática pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Bacharel em Música pela UFRJ, Licenciada em Pedagogia pela Universidade Gama Filho (UGF) e em Matemática.

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Published

15/08/2019

How to Cite

OLIVEIRA, H. S. J. de. Music education from a sociocultural perspective: theoretical and practical reflections. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 3, p. 592–622, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i3.12779. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12779. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos