Inclusion, interculturality and pedagogical innovation in the context of higher education: what managers say
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13020Keywords:
Higher education, Inclusion, Interculturality, Pedagogical innovation.Abstract
The academic debate on the themes of Inclusion, Interculturality and Pedagogical Innovation has gained notoriety in the international scene. With the objective of investigating how university managers have understood these concepts and, somehow, put these concepts in execution in their institutions is that here we present a research whose approach is qualitative in the form of a case study about the Federal University of Ouro Preto / UFOP, in the state of Minas Gerais, Brazil. The data were collected from the application of a questionnaire with open questions about the three concepts and their articulation with the practice. On the basis of a part of the research data we find results that show that the managers have a greater knowledge on the theme of Inclusion, which does not extend to the other two concepts and identify some university actions that are also more focused on the inclusion field, particularly the disabled person.Downloads
References
AMARO, D. G. Educação inclusiva, aprendizagem e cotidiano escolar. 1a edição. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.
FINO, C. N. Investigação e inovação (em educação). In FINO, C. & SOUSA, J. M. (Orgs), Pesquisar para mudar (a educação). Funchal: Universidade da Madeira. 2011, p. 29-48.
CUNHA, M. I. Inovações Pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: EdUSP, 2008. Caderno 6, Coleção Cadernos de Pedagogia Universitária.
FLEURI, R. Intercultura e educação. Revista Grifos, 5, p.16-47, 2003.
FRIDMAN, P. La segregación y sus destinos. In Delgado, O. & Fridman, P. Indagaciones psicoanalíticas sobre la segregación. Olivos: Grama Ediciones, 2017, p. 87-114.
GENOVESE, A.; VIEIRA, I. Interculturalidade e reflexão pedagógica em contexto de mudança social. Entrevista a Antonio Genovese, Forum Sociológico. Disponível em http://journals.openedition.org/sociologico/1373, acesso 10 janeiro 2018.
MATOS, S. N; MENDES, E. G. A proposta de inclusão escolar no contexto nacional de implementação das políticas educacionais. Praxis Educacional, v.10 n.16, 2014, p.35-59.
FRANCO, M. A. R .S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.97, n.247, p.534-551, 2016.
LAPLANE, A. L. F. Notas para uma análise dos discursos sobre inclusão escolar. In GOÉS, M. C. R.; LAPLANE, A. L. F. (orgs.). Políticas e práticas de educação inclusiva. São Paulo: Autores Associados, 2007, pp. 5-20.
MANTOAN, M. T. E. Igualdade e diferenças na escola: como andar no fio da navalha. In: Arantes, V. A. (org). Inclusão: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
MAZZOTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: História e políticas públicas. 5ª edição. São Paulo: Cortez, 2005.
OLIVEIRA, G. A. Interculturalidade: errâncias do imaginário. Porto: Universidade do Porto, Faculdade de Letras, 2015.
PARO, V. H. Escritos sobre Educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PIETRO, R. G. Formação de profissionais da educação para trabalhar com o atendimento de alunos com necessidades educacionais especiais no sistema regular de ensino. In ARANTES, V. A. (org). Inclusão: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
REIS, N. M. de M. Política de inclusão escolar de pessoas com necessidades educacionais especiais no Ensino Superior e as Universidades Federais Mineiras. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Conhecimento e Inclusão Social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
ROMERO, C. Interculturalidade e mediação. Caderno de Apoio à Formação. Lisboa: Alto Comissariado para a Imigração e Diálogo Intercultural, 2010.
SILVA, M. M. Processo de inclusão no ensino superior: o caso de estudantes com deficiência na Universidade Federal de Ouro Preto. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil, 2016.
SZYMANSKI, H., ALMEIDA, L. R. & PRANDINI, R. C. A. R (orgs.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro, 2011.
VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, v.23, n.61, p.267-281, 2003.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: editora: Bookmam, 2001.
FRANCO, Marco A. Melo; SILVA, Marcilene Magalhães da. TORISU, Edmilson Minoru. Inclusão, interculturalidade e inovação pedagógica no contexto Ensino Superior: o que dizem os gestores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 00, n. 00, p. 000-000, 2018. E-ISSN:1519-9029.