School Performance Evaluation System for the Municipality of Marília (SAREM): usage of results in educational policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14225

Keywords:

Educational evaluation, Large scale assessment, SAREM, Educational management, Continuing education

Abstract

Study reports that at the state level, of the 27 Brazilian states, 20 already have their own evaluation systems and 1573 municipalities also have their own evaluation systems, most of which were created in 2005. In 2004, the municipality of Marília created its own evaluation system. The aim of this study is to identify the possible uses of SAREM results in the formulation and implementation of educational policy in the municipality. The research was developed in a qualitative approach and the methodology used bibliographic and documentary research. As a result, we present that SAREM have been guiding the management developed in schools, influencing the elaboration of the pedagogical project, directing the work of the teacher and spreading a restricted notion of quality to the public school, as it had practically considered the performance of students in large scale assessments as a quality indicator of the work developed by the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Pereira de Pádua Sabia, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Professora Assistente no Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE). Doutorado em Educação (UNESP).

References

AGUIAR, M. A. S. Reformas Conservadoras e a “Nova Educação”: orientações hegemônicas no MEC e no CNE. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, e0225329, p. 1-24, 2019.

ARELARO, L.R.G. O Ensino Fundamental no Brasil, Avanços, Perplexidades e Tendências. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. esp. 92, p. 1039-1066, out. 2005.

BAUER, A. Usos dos resultados das avaliações de sistemas educacionais: iniciativas em curso em alguns países da América. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 228, p. 315-344, maio/ago. 2010.

BAUER, A. et al. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, p. 1-19, out. 2017.

BODIÃO, I. S. Reflexões sobre as Ações da Sociedade Civil na Construção do PNE 2014/2024. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 335-358, abr./jun. 2016.

BONAMINO, A. C. Tempos de avaliação educacional: o SAEB, seus agentes, referências e tendências. Rio de Janeiro: Quartet, 2002.

BONAMINO, A. C.; FRANCO, C. Avaliação e Política Educacional: o processo de institucionalização do SAEB. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (Org.). A Avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: FinoTraço, 2015. p. 110-122.

BRASIL. INEP. Sinopse Estatística 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014.Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 1, 26 jun. 2014. PL 8035/2010

BRAVO, M. H. A. Bons resultados no IDEB: estudo exploratório de fatores explicativos – o caso do município de Marília/SP. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO, 25.; CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 2., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, SP: ANPAE, 2011. Disponível em: https://anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0366.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

DALBEN, A.; ALMEIDA, L. C.; FERRAROTO, L.; MIRANDA, A. C. Os meandros da construção de um instrumento voltado à avaliação em larga escala multidimensional. In: SORDI, M. R. L.; VARANI. A.; MENDES, G. S. C. V. (Org.) Qualidade(s) da Escola Pública – Reinventando a avaliação como Resistência. Uberlândia: Navegando, 2017. p. 187-220.

FISCHER, B. T. D. Avaliação da aprendizagem: a obsessão pelo resultado pode obscurecer a importância do processo. In: WERLE, F. O. C. (org.) Avaliação em Larga escala foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Líber Livro, 2010. p. 37-44.

FREITAS, I. P. Análise do Sistema de Rendimento Escolar de Marília. 2015. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, 2015.

FREITAS, L. C. Eliminação Adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade de ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. esp. 100, p. 963-987, 2007.

GATTI, B. A. Avaliação de Sistemas Educacionais do Brasil. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (Org.) A Avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. p. 39-45.

HORTA NETO, J. L. Um olhar Retrospectivo sobre a Avaliação Externa no Brasil: das primeiras medições em educação até o SAE de 2005. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (Org.). A Avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. p. 102-109.

LEHER, R. Organização, Estratégia política e o Plano Nacional de Educação. Exposição apresentada no curso de especialização do MST, organizado no Coletivo CANDEEIRO e o Cento de estudo, Pesquisa e Ação em Educação Popular _ CENPAEP. São Paulo: Faculdade de Educação da USP, 2014. Disponível em: http://marxismo21.org/wp-content/uplooooads/2014/08/R-Leher-EstratC3%a9gia-Pol%C3%ADtica-%e-Plano-Nacional-Educa%C3%A7%C3%. Acesso em: 20 jul. 2020.

MACHADO, C.; ALAVARSE, O. M. Qualidade das E: tensões e possibilidades das avaliações externas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436, abr./jun. 2014.

MARILIA. Lei 6.183, de 11 de janeiro de 2005. Aprova o Plano Municipal de Educação. Disponível em:

http://sapl.marilia.sp.leg.br/consultas/norma_juridica/norma_juridica_mostrar_proc?cod_norma=6200. Acesso em: 15 jul. 2020.

MARÍLIA. Lei n. 7.824 de 23 de junho de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação. Marília, SP: Secretaria Municipal da Administração, 11 jan. 2005. Disponível em:

http://sapl.marilia.sp.leg.br/consultas/norma_juridica/norma_juridica_mostrar_proc?cod_norma=21617. Acesso em: 20 jul. 2020.

MARÍLIA. Lei n. 8.355, de 21 de fevereiro de 2019. Aprova o Relatório Final de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação - PME (2015). Marília, SP: Secretaria Municipal da Administração, 21 fev. 2019. Disponível em:

http://sapl.marilia.sp.leg.br/consultas/norma_juridica/norma_juridica_mostrar_proc?cod_norma=38688. Acesso em: 20 jul. 2020.

MAZZINI, M. C. C. A Precarização do Trabalho das Professoras da Rede Municipal de Educação de Marília/SP. Dissertação (Mestrado em Educação). 143f. Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.

MILITÃO, S. C. N. O Processo de municipalização do ensino no Estado de São Paulo: uma análise do seu desenvolvimento na região de governo de Marília. 2007. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2007.

PINTO, J. M. R. Financiamento da educação no brasil: um balanço do governo FHC (1995-2002). Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 108-135, set. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008000008.

SORDI, M. R. L. A qualidade social da escola pública em confronto com a lógica dos reformadores empresariais. In: SORDI, M. R. L.; VARANI. A.; MENDES, G. S. C. V. (Org.) Qualidade(s) da Escola Pública – Reinventando a avaliação como Resistência. Uberlândia: Navegando, 2017. p. 83-100.

SOUSA, S. Z.; PIMENTA, C. O.; MACHADO, C. Avaliação e Gestão Municipal da Educação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 53, p. 14-36, set./dez. 2012.

TORRES, R. M. Educação para todos: a tarefa por fazer. Porto Alegre: Artmed, 2001.

WERLE, F. O. C. (Org.) Avaliação em larga escala foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Líber Livro, 2010.

Published

01/09/2020

How to Cite

SABIA, C. P. de P. School Performance Evaluation System for the Municipality of Marília (SAREM): usage of results in educational policy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1387–1407, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14225. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14225. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos