Organic intellectual and the construction of the collective will of the subalternal class in tune with human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14295

Keywords:

Organic intellectual, Collective will, Human formation.

Abstract

This work of bibliographical procedure, is based on the Gramscian perspective and aims to reflect on the concept of organic intellectual and the construction of collective will in line with human formation, which is a process of development of multiple dimensions of the historical subject and which requires the dialectical articulation between objective and subjective factors. The study shows that the activity of the organic intellectual of the subaltern class has a double dimension: the deconstruction of the dominant hegemony and the construction of a new hegemony committed to human formation. It also reveals that knowledge committed to human emancipation needs to be appropriated and incorporated by historical subjects in order to change and transform the world.

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Author Biographies

Pedro Pereira dos Santos, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Professor Adjunto no Departamento de Fundamentos da Educação (DEFE) e Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Emancipação Humana (NESPEM/UFPI). Doutorado em Educação (UFC).

Escolástica Santos, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Professora Adjunta no Departamento de Fundamentos da Educação (DEFE) e Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Emancipação Humana (NESPEM/UFPI). Doutorado em Educação (UFC).

Daniele Kelly Lima Oliveira, Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA), Sobral – CE

Professora Adjunta no Curso de Pedagogia e Coordenadora do Grupo de Pesquisas e Estudos Educação, Movimentos sociais, Políticas Públicas e Diversidade (GPEEMPODERAR/UVA). Doutora em Educação (UFC).

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Published

01/09/2020

How to Cite

SANTOS, P. P. dos; SANTOS, E.; OLIVEIRA, D. K. L. Organic intellectual and the construction of the collective will of the subalternal class in tune with human formation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1598–1614, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14295. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14295. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos