Theoretical-political interpretation of university democratic management in the context of neoliberal policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15933

Keywords:

Democratic management, University autonomy, Neoliberalism

Abstract

The article analyzes the university democratic management from a theoretical-political reflection on the contradictions of the capitalist State as an instance of domination and bourgeois power in the context of neoliberal policies. The theoretical reference is Florestan Fernandes´ conception of democracy and bourgeois- autocracy in countries with dependent and underdeveloped capitalism. The procedures are a theoretical study based on references to the concepts of democracy, education management, university autonomy and neoliberal policies. The limitation of the constitutional principle of university autonomy resulted in a restriction of democratic management by the managerial model and by the neoliberal project.

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Author Biographies

Tânia Barbosa Martins, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar.

Vagno Emygdio Machado Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS), Poços de Caldas – MG

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Paula Souza (CEETEPS), São Paulo – SP

Professora no Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

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Published

08/12/2021

How to Cite

MARTINS, T. B.; DIAS, V. E. M.; BATISTA, S. S. dos S. Theoretical-political interpretation of university democratic management in the context of neoliberal policies. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.4, p. 1942–1961, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.4.15933. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15933. Acesso em: 22 dec. 2024.

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