Theoretical-political interpretation of university democratic management in the context of neoliberal policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15933

Keywords:

Democratic management, University autonomy, Neoliberalism

Abstract

The article analyzes the university democratic management from a theoretical-political reflection on the contradictions of the capitalist State as an instance of domination and bourgeois power in the context of neoliberal policies. The theoretical reference is Florestan Fernandes´ conception of democracy and bourgeois- autocracy in countries with dependent and underdeveloped capitalism. The procedures are a theoretical study based on references to the concepts of democracy, education management, university autonomy and neoliberal policies. The limitation of the constitutional principle of university autonomy resulted in a restriction of democratic management by the managerial model and by the neoliberal project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tânia Barbosa Martins, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar.

Vagno Emygdio Machado Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS), Poços de Caldas – MG

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Paula Souza (CEETEPS), São Paulo – SP

Professora no Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

References

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.

ARAÚJO, S.; CASTRO, A. M. D. Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaios: aval. Pol.públ. Edu., Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 81-106, jan./mar. 2011.

BAIMA, E. Future-se: destruição do ensino superior. O Trabalho, 2019. Disponível em: https://otrabalho.org.br/future-se-destruicao-do-ensino-superior/. Acesso em: 10 out. 2020.

BIANCHETTI, L.; SGUISSARDI, V. Da universidade à commoditycidade: ou de como e quando, se a educação/formação é sacrificada no altar do mercado, o futuro da universidade se situaria em algum lugar do passado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017.

BRESSER-PEREIRA, L. C. B. A Reforma do estado dos anos 90: lógica e mecanismos de controle / Luiz Carlos Bresser Pereira. Brasília, DF: Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado, 1997. 58 p. (Cadernos MARE da reforma do estado; v. 1)

CURY, C. R. J. Os sentidos da Constituição. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 29, p. 195-206, 2013.

DAGNINO, E. (org.). Sociedade civil e espaços públicos no Brasil. São Paulo: Paz e Terra/Unicamp, 2002. 364 p.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016. 402 p.

FÁVERO, M. L. A. Autonomia universitária: necessidade e desafios. Cadernos CEDES, n. 22, 1988, p. 7-16.

FERNANDES, F. A revolução burguesa no Brasil: ensaios de interpretação sociológica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

PAULANI, L. Brasil Delivery: servidão financeira e estado de emergência econômica. São Paulo: Boitempo, 2008.

SGUISSARDI, V. A universidade neoprofissional, heterônoma e competitiva. In: MANCEBO, D.; FÁVERO, M. L. A. Universidade. Políticas, avaliação e trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2004.

SGUISSARDI, V. Estudo Diagnóstico da Política de Expansão da (e acesso à) educação superior no Brasil - 2002-2012. 2014.

Published

08/12/2021

How to Cite

MARTINS, T. B.; DIAS, V. E. M.; BATISTA, S. S. dos S. Theoretical-political interpretation of university democratic management in the context of neoliberal policies. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.4, p. 1942–1961, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.4.15933. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15933. Acesso em: 31 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)