Women empowerment and citizen training for women's emancipation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.12018

Keywords:

Woman, Emancipation, Empowerment, Professional qualification.

Abstract

From programs, projects and services aimed at women in situations of social vulnerability, interested in qualifying professionally, understanding being more a function of the school, as an elaborator of proposals that collaborate with the The emancipation of the collective subject. This article proposes to reflect on the promotion of equal rights activities between men and women and the conditions for women to conquer autonomy, since they are urgent demands in a more egalitarian and developed society Economically, socially and culturally. In this sense, it is necessary to verify what opportunities have been and are being offered for education and professional qualification for women who, throughout their trajectories, have not had access to sufficient training to ensure good Living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Araraquara – SP

Pedadoga. Mestra em Processos de Ensino, Gestão e Inovação pela Universidade de Araraquara - UNIARA (2018). Membro dos núcleos: -Núcleo de Gêneros e Sexualidade do IFSP (NUGS); Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE).

References

AMARAL, G. A. Os desafios da inserção da mulher no mercado de trabalho. Itinerarius Reflectionis. Revista eletrônica do curso de pedagogia do campus Jataí, Universidade Federal de Goiás - UFG, Jataí, v. 8, n. 2, p. 1-20, 2012.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo/Brasília: HUCITEC/Editora Universidade de Brasília, 1987.

BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo, v. I, II. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BRASIL. Ministério da Educação. PROEJA. Formação Inicial e Continuada/Ensino Fundamental. Documento Base. SETEC, Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_fundamental_ok.pdf. Acesso em: 07 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde. Guia prático do cuidador. Brasília: Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, 2008.

BRASIL. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres. Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia da Metodologia de Acesso, Permanência e Êxito do Mulheres Mil. Disponível em: http://prx.ifsp.edu.br/images/pdf/Guia_metodologico.pdf. Acesso em: 20 nov 2018.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 5 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

BUTLER, J. Variações sobre sexo e gênero: Beauvoir, Witting e Foucault. In: BENHABIB, S.; CORNELL, D. (Orgs.). Feminismo como crítica da modernidade. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1986.

BUTLER, J. Subjection, resistence and resignification. In: BUTLER, J. The psychic life of power: Theories in subjections. California: Standford University Press, 2000.

BUTLER, J. Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BRUSCHINI, C.; PUPPIN, A. B. Trabalho de mulheres executivas no Brasil no final do século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 121, p. 105-138, jan/abr, 2004.

CENTRAL ÚNICA DOS TRABALHADORES (CUT). Igualdade de remuneração entre homens e mulheres - Experiências e desafios. São Paulo: Central Única dos Trabalhadores/SNMT, 2010.

FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis in the 1990s: challenges and responses. In: PEDRO, E. R. (org.) Discourse Analysis Proceedings of the 1st Internacional Conference On Discourse Analysis. Lisboa: Colibri, 1997.

HOFSTEDE, G. Culture's Consequences: International differences in work related values. Beverly Hills: Sage, 1980.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico de 2010. Rio de Janeiro, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Sistema de Indicadores Sociais. Rio de Janeiro, 2016.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO (IFSP). Programa Mulheres do IFSP atende a cem alunas. Disponível em: http://www2.ifsp.edu.br/index.php/outras-noticias/52-reitoria/4762-programa-mulheres-mil-do-ifsp-atende-a-cem-alunas.html. Acesso em: 12 nov. 2018.

LEMES, S. S. Indagações sobre as políticas educacionais e reflexões sobre demandas percebidas pelo Estado brasileiro: tópicos para análise circunstanciada de seus instrumentos de ação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, p. 1616-1625, 2016.

MINAYO, M. C. S. Visão antropológica do envelhecimento humano. In: MINAYO, M. C. S. Velhices, reflexões contemporâneas. São Paulo: SESC PUC, 2006.

MOSEDALE, S. Assessing women's empowerment: towards a conceptual framework. Journal of International Development, v. 17, n. 2, p. 243-257, 2005.

MOURA, D. H. A relação entre a educação profissional e a educação básica na CONAE 2010: possibilidades e limites para a construção do novo plano nacional de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v.31, n. 112, p. 875-894, jul.-set. 2010.

NASCIMENTO, E. S; LARA, S. V. Alternativas de mercado de trabalho para as travestis de Aracaju. Aracaju: Ministério da Justiça, 2003.

PACHECO, E. Mulheres Mil na Rede Federal: caminhos da inclusão. Página do Programa Mulheres Mil. 2011.

SAFFIOTI, H. I. B. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Editora Vozes, 1976.

Published

01/12/2018

How to Cite

MONTEIRO, S. A. de S. Women empowerment and citizen training for women’s emancipation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1182–1197, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.12018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12018. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos