Brazil-Finland dossier: trends, perspectives and challenges of the education for the 21st century

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11385

Palavras-chave:

Education for the 21st Century, Brazil, Finland.

Resumo

Brazil-Finland Dossier, a bilingual (Portuguese and English) edition of Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (RIAEE), brings the Education for the 21st Century to discussion, focusing on five interconnected subjects of interest: Learning Communities, curriculum innovation, internationalization of education, Project-Based Learning/Problem-Based Learning (PBL) and educational technologies within a student-centered approach. Its aim is to present teacher-researchers’ studies and experiences, taking their teaching practices as data-generating that are relevant to investigations, associated with national and international research, especially between Brazil and Finland. Studies carried out in various regions of Brazil and/or Finland bring relevant contributions to support collaborative research programs and actions in Education for the 21st Century.

Biografia do Autor

Sheylla Chediak, Instituto Federal de Rondônia – IFRO/Porto Velho

Doutoranda em Educação Escolar. Mestre em Psicologia Escolar.

José Luís Bizelli, Faculdade de Ciências e Letras de Araraqaura, FCLAr/Unesp

Coordenador do PPG em Educação Escolar. Livre docente e professor do PPG em Educação Escolar.

Essi Ryymin, Häme University of Applied Science/Hämeenlinna

HAMK Hämeenlinna. Docente

Referências

AFFELDT, Fabrício Sobrosa.; FERNANDEZ, Fábio Ferraz. Problem-Based Learning: A Teaching and Learning Model for Organization Theory. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 436-450, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11437.

BISSOLI, Anna Carolinne Ferreira.; SANTOS, Gustavo Antunes dos.; CONDE, Sandro José. Learning Material design for teaching Genetics while implementing Flipped Classroom. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 468-478, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11440.

BIZELLI, J. L. Inovação: limites e possibilidades para aprender na Era do Conhecimento. São Paulo: Editora Unesp/Cultura Acadêmica, 2013.

CHEDIAK, S.; KUNNARI, I.; INFORSATO, E. do C. Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 304-323, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11408.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO, 1996.

GABARDO, Maristella. “A boogie-woogie out of a tambourine and a guitar.” Project Based Learning applied in the Brazilian vocational education context. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 421-435, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11436

KILPATRICK, W. H. O Método de Projeto de Willian Kilpatrick. Viseu: Livraria Pretexto e Edições Pedago, 2006.

LAURIKAINEN, M. et al. Entrepreneurship education: What can we learn from the Brazilian and the Finnish examples? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 337-358, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11414.

LIANDA, Regina Lucia Pelachim.; JOYCE, Brian. Applying Project-Based Learning (PBL) in the organic chemistry course while studying honey. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 407-420, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11435.

MARTINS, José Vorlei Guimarães; MENEZES, Renato Marcelo Teixeira de; TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima; GITAHY, Raquel Rosan Christino; IKESHOJI, Elisangela Aparecida Bulla. The use of mobile devices in the college classroom: Project Method and mobile technologies in Higher Education. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 500-519. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.10047.

RUHALAHTI, S.; AARNIO, H. Self-Paced and Dialogical Knowledge Creation for Promoting deep learning: the pilot case in Teacher Education. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 291-303, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11386.

RYYMIN, E. et al. Leading research and development for educational innovations. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 325-337, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11413.

SANTOS COSTA, Giselda dos. Language & Culture in English as a Foreign Language teaching: a socio-cultural experience of some exchange students from Piauí Federal Institute. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 379-390, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11427.

SANTOS, Alcione da Silva. Short films production in the classroom context: cinematographic language reading and fruition. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 479-488, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11441.

UEBE MANSUR, Andre Fernando.; ALVES, Anabela Carvalho. The importance of peer assessment & self-assessment in PBL applied to an administration course. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 451-467, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.10347.

VIEIRA, A. A. S.; DIAS, L. A. N. P.; CHEDIAK, Sa. Challenges and contributions regarding integration of disciplines in the Vocational Education integrated to Upper Secondary Education in IFMS, Nova Andradina Campus. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 359-378, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11425.

VIEIRA, Gicele Vergine.; FINARDI, Kyria Rebeca; PICCIN, Gabriela Freire Oliveira. Going international: the challenges for Brazilian Federal Institutes of Education, Science and Technology. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 391-406, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11428.

ZADUSKI, Jeong Cir Deborah.; BARBOSA LOPES, Rodrigo.; SCHLÜNZEN JUNIOR, Klaus. Initial considerations about a rhizomatic learning environment. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 489-499, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11442.

Publicado

30/04/2018

Como Citar

CHEDIAK, S.; BIZELLI, J. L.; RYYMIN, E. Brazil-Finland dossier: trends, perspectives and challenges of the education for the 21st century. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp.1, p. 278–290, 2018. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11385. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11385. Acesso em: 7 mar. 2021.

Edição

Seção

Apresentação

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

1 2 3 4 > >>