Brazil-Finland dossier: trends, perspectives and challenges of the education for the 21st century

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11385

Palavras-chave:

Education for the 21st Century, Brazil, Finland.

Resumo

Brazil-Finland Dossier, a bilingual (Portuguese and English) edition of Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (RIAEE), brings the Education for the 21st Century to discussion, focusing on five interconnected subjects of interest: Learning Communities, curriculum innovation, internationalization of education, Project-Based Learning/Problem-Based Learning (PBL) and educational technologies within a student-centered approach. Its aim is to present teacher-researchers’ studies and experiences, taking their teaching practices as data-generating that are relevant to investigations, associated with national and international research, especially between Brazil and Finland. Studies carried out in various regions of Brazil and/or Finland bring relevant contributions to support collaborative research programs and actions in Education for the 21st Century.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Sheylla Chediak, Instituto Federal de Rondônia – IFRO/Porto Velho

Doutoranda em Educação Escolar. Mestre em Psicologia Escolar.

José Luís Bizelli, Faculdade de Ciências e Letras de Araraqaura, FCLAr/Unesp

Coordenador do PPG em Educação Escolar. Livre docente e professor do PPG em Educação Escolar.

Essi Ryymin, Häme University of Applied Science/Hämeenlinna

HAMK Hämeenlinna. Docente

Referências

AFFELDT, Fabrício Sobrosa.; FERNANDEZ, Fábio Ferraz. Problem-Based Learning: A Teaching and Learning Model for Organization Theory. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 436-450, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11437.

BISSOLI, Anna Carolinne Ferreira.; SANTOS, Gustavo Antunes dos.; CONDE, Sandro José. Learning Material design for teaching Genetics while implementing Flipped Classroom. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 468-478, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11440.

BIZELLI, J. L. Inovação: limites e possibilidades para aprender na Era do Conhecimento. São Paulo: Editora Unesp/Cultura Acadêmica, 2013.

CHEDIAK, S.; KUNNARI, I.; INFORSATO, E. do C. Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 304-323, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11408.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO, 1996.

GABARDO, Maristella. “A boogie-woogie out of a tambourine and a guitar.” Project Based Learning applied in the Brazilian vocational education context. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 421-435, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11436

KILPATRICK, W. H. O Método de Projeto de Willian Kilpatrick. Viseu: Livraria Pretexto e Edições Pedago, 2006.

LAURIKAINEN, M. et al. Entrepreneurship education: What can we learn from the Brazilian and the Finnish examples? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 337-358, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11414.

LIANDA, Regina Lucia Pelachim.; JOYCE, Brian. Applying Project-Based Learning (PBL) in the organic chemistry course while studying honey. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 407-420, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11435.

MARTINS, José Vorlei Guimarães; MENEZES, Renato Marcelo Teixeira de; TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima; GITAHY, Raquel Rosan Christino; IKESHOJI, Elisangela Aparecida Bulla. The use of mobile devices in the college classroom: Project Method and mobile technologies in Higher Education. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 500-519. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.10047.

RUHALAHTI, S.; AARNIO, H. Self-Paced and Dialogical Knowledge Creation for Promoting deep learning: the pilot case in Teacher Education. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 291-303, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11386.

RYYMIN, E. et al. Leading research and development for educational innovations. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 325-337, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11413.

SANTOS COSTA, Giselda dos. Language & Culture in English as a Foreign Language teaching: a socio-cultural experience of some exchange students from Piauí Federal Institute. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 379-390, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11427.

SANTOS, Alcione da Silva. Short films production in the classroom context: cinematographic language reading and fruition. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 479-488, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11441.

UEBE MANSUR, Andre Fernando.; ALVES, Anabela Carvalho. The importance of peer assessment & self-assessment in PBL applied to an administration course. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 451-467, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.10347.

VIEIRA, A. A. S.; DIAS, L. A. N. P.; CHEDIAK, Sa. Challenges and contributions regarding integration of disciplines in the Vocational Education integrated to Upper Secondary Education in IFMS, Nova Andradina Campus. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 359-378, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11425.

VIEIRA, Gicele Vergine.; FINARDI, Kyria Rebeca; PICCIN, Gabriela Freire Oliveira. Going international: the challenges for Brazilian Federal Institutes of Education, Science and Technology. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 391-406, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11428.

ZADUSKI, Jeong Cir Deborah.; BARBOSA LOPES, Rodrigo.; SCHLÜNZEN JUNIOR, Klaus. Initial considerations about a rhizomatic learning environment. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 489-499, maio 2018. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11442.

Publicado

30/04/2018

Como Citar

CHEDIAK, S.; BIZELLI, J. L.; RYYMIN, E. Brazil-Finland dossier: trends, perspectives and challenges of the education for the 21st century. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp.1, p. 278–290, 2018. DOI: 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11385. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11385. Acesso em: 18 ago. 2022.

Edição

Seção

Apresentação

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

1 2 3 4 > >>