Educational training in ead: the experience of teaching, research and extension in the course of graduation computing

Authors

  • Noeli Antonia Pimentel Vaz Universidade Estadual de Goiás - Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede
  • Gislene Lisboa de Oliveira Universidade Estadual de Goiás - Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede
  • Pollyana dos Reis Pereira Fanstone Universidade Estadual de Goiás - Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10100

Keywords:

Teacher training. Teaching. Search. Extension. EaD.

Abstract

The University has as one of its pillars the teaching, research and extension triad. Only through the articulation between these three activities can higher education institutions fulfill their role: to fully form citizens capable of acting critically and reflexively in society. This work aims to present the experience of the Degree in Computer Science of the Center for Teaching and Learning in Network of the State University of Goiás in the curricular component Supervised Stage. Through this component the students went to elementary schools in their municipalities to analyze and intervene to propose improvements in the teaching-learning process, using computational resources with pedagogical functionalities. After the course of research and intervention, the academics presented their research papers to a committee made up of professors from the area at the First Scientific Meeting of the CEAR / UEG, and from these works, the best ones were selected and presented their work, also in the III Congress of Teaching, Research and Extension of UEG. In these two moments the academics had access to updated information in their area of professional training and / or study; Discussed with the academic community, through the presentation of relevant thematic banners. In this way, they had the opportunity to reflect the professional training panorama of the degrees, exchanging experiences and interacting with teachers / researchers in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORSSOI, B.L. O Estágio na Formação Docente: da teoria à prática, ação-reflexão. 1.º Simpósio Nacional de Educação. XX Semana da Pedagogia. Unioeste, Cascavel/PR. novembro de 2008.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008.

CANDAU, V. M. F. A formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A. de M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Orgs). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996.

FILHO, A. P. O Estágio Supervisionado e sua importância na formação docente. Revista P@rtes. 2010.

FREITAS, L. C. Em direção a uma política para a formação de professores. Em Aberto, Brasília, ano 12, nº 54, abr./jun. 1992.

KRAUT, R. [et al]. Aristóteles: a ética a Nicômaco. Trad. de Alfredo Storck. Porto Alegre: Artmed, 2009, 352p.

KULCSAR, R. O Estágio Supervisionado como Atividade Integradora. In PICONEZ, Stela C. B. A Prática de Ensino e o estágio supervisionado. 2. ed. Campinas: Papirus, 1994.

LIMA, M. S. L.; GONÇALVES, H. H. A práxis docente no desempenho das atividades do professor formador. In: IX Congresso Nacional de Educação - Educere, III Encontro Sulbrasileiro de psicopedagogia. Curitiba: PUCPR. 2009.

OLIVEIRA, E.S.G; CUNHA, V. L. O estágio Supervisionado na formação continuada docente a distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades. Publicación en línea. Murcia (España). Año V, Número 14, 31 de marzo de 2014.

OLIVEIRA, D.M. Formação de Professores em Nível Superior: o projeto veredas e a nova sociabilidade do capital. Trabalho publicado nos Anais da 31ª Reunião Anual da Anped. Caxambu, 2008b.

OLIVEIRA, M. R. N. S. Do mito da tecnologia ao paradigma tecnológico; a mediação tecnológica nas práticas didático-pedagógicas. Revista Brasileira de Educação, Campinas: Autores Associados; Rio de Janeiro: ANPEd, n. 18, p. 101-107, set./dez. 2001.

ORTIZ, H. M. O professor reflexivo: (re)construindo o “ser” professor. Vargem Grande Paulista, III Congresso de Educação – MHN, 2003.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PIVETTA, M. et al. Otimização do Moodle para dar suporte às Comunidades de Práticas Acessíveis a surdos e Ouvintes. XIX Conferência Internacional sobre Informática na Educação, TISE. No prelo 2014b.

SAVIANI, Dl. Pedagogia histórico crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

01/12/2017

How to Cite

VAZ, N. A. P.; OLIVEIRA, G. L. de; FANSTONE, P. dos R. P. Educational training in ead: the experience of teaching, research and extension in the course of graduation computing. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1611–1625, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10100. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10100. Acesso em: 20 dec. 2024.