Evasion in a distance-educacion pedagogy course: a glimpse from the tutors’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11229

Keywords:

University education, Access, Permanence, Evasion

Abstract

This research has, as object of study, the evasion in university education, a problem that is due to multiple causes related to factors, which may be intern and extern to the universities. Besides the difficulties in access from the young students, we have noticed in the data from INEP (2016) a striking difference in the relation to the beginners and the concluders, demonstrating significant evasion. The study has, as main theoretical-methodological reference, the writings by Bourdieu (2000; 2003; 2010; 2014); Bourdieu; Passeron (2016) and was carried out upon the students’ data analyses which refer to the reasons presented to justify the interruption of the studies of a distance-education pedagogy course. The professors/tutors’ data were also analyzed through the replies of a questionnaire. The analysis has taken as criterion the factors related to the economic conditions, the course and the students’ profile. The research shows the reasons for evasion and its relation to the different factors, with greater emphasis on the learning difficulties.

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Author Biographies

Gisele do Rocio Cordeiro, Centro Universitário Internacional UNINTER

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras - FACEL (2008), Educaçao Artistica pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2000), e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2004). Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2016). Foi professora da disciplina de Metodologia do ensino de artes na Universidade Positivo - UP (2009) e Coordenadora do curso de Pós-Graduação na modalidade a Distância em Metodologia do Ensino das Artes - FACINTER (2009). Foi Coordenadora do setor de TCCs e Estágios da Graduação e Pós-Graduação da área Educacional dos Cursos a Distância do Centro Universitário Uninter. Também foi professora no Curso de Pedagogia da Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras - FACEL (2011). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Artes como professora da Educação Básica. Atua principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, metodologias inovadoras, metodologia de aprendizagem por projetos, metodologia do ensino de artes, metodologia científica e educação a distância. Atualmente é professora e Coordenadora do Curso de Licenciatura em Pedagogia nas modalidades Presencial e EAD do Centro Universitário Internacional - UNINTER. Membro do Conselho Municipal de Educação da representando as Instituições de Ensino Superior de Curitiba.

Maria Lourdes Gisi, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui Graduação em Enfermagem pela Faculdade de Enfermagem de São José, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Pós-Doutorado pela Universidade de Genebra. É membro do Conselho Editorial da Revista Diálogo Educacional, foi Bolsista Produtividade da Fundação Araucária/PR - 2015-2017. Foi professora do Curso de Enfermagem da UFPR. Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação de políticas educacionais, acesso à educação e formação de professores.

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Published

02/05/2018

How to Cite

CORDEIRO, G. do R.; GISI, M. L. Evasion in a distance-educacion pedagogy course: a glimpse from the tutors’ perspective. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 627–645, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11229. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11229. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos