The initial teachers’ education in Physical Education linked to historical perspectives: from internship to pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11360

Keywords:

Education history. Physical education teachers. Internship. Pedagogical practice

Abstract

This paper work tries to reflect on some determinants in the historical process of initial teachers’ education in physical education, in order to exhibit the challenges that permeate the triad: education, internship and pedagogical practice. Through the theoretical-bibliographical contribution, it was settled down a debate about the historical teachers’ education, passing through the Physical Education’s specificity, followed by a description of the implications present in the paths covered by the person who is in education process. The time in college up to their reflective practice within the school environment has been approached. From the theoretical contributions evidenced, it is possible that the teacher, at the beginning of his career, can re-signify his pedagogical action so that the rational and technical bias of his education are not the only paths of absolute truth. Therefore, the internship stages contribute to this full of reflective intentionalities construct.

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Author Biographies

Jardielly Alencar Vasconcelos, Universidade Estadual de Rondônia

Mestranda em Educação.

Neemias Elnatan Serafim, Universidade Estadual de Rondônia

Estagiou em CCEL - SESI - Departamento Regional de Roraima e no programa Atleta do Futuro na mesma Empresa. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física. concluiu formação acadêmica no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Roraima. Atualmente trabalha como Professor de Educação Física no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE na Universidade Estadual de Roraima.

Elialdo Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Rondônia

Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestre em Educação reconhecido pela UNESA. Mestre em Economia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Especialização em Supervisão Escolar; Docência do Ensino Superior e em Filosofia Clínica. Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Católica de Brasília; Graduado em Pedagogia. Bacharelado em Teologia. Responsável pela elaboração do Projeto do Curso de Filosofia da UERR e sua implantação entre 2005 e 2007. Responsável pela implantação do Curso de Sociologia e primeiro coordenador do curso. Coordenador do Curso de Filosofia de 2007 a 2012, professor do curso de Filosofia da Universidade Estadual de Roraima - professor da rede pública vinculado à Secretaria Estadual de Educação e Desporto de Roraima. Supervisor de pesquisas da Fundação Instituto de Pesquisas Econômicas (FIPE/USP) em Roraima desde 2001 e do Amazonas desde 2010. Experiência na área de Filosofia, com ênfase em Fenomenologia, História da Filosofia, Humanidades, Filosofia da Ciência, Filosofia da Mente, Fundamentos da Filosofia Clínica aplicados à Educação, Metodologia e Teoria do Conhecimento. Atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas Curriculares, Educação à Distância e Tecnologia, Economia Criativa, Economia da Cultura, Economia Humanista. Filósofo Clínico - Terapeuta Clínico. Músico e Compositor registrado no Ministério da Cultura e Cartório de Direitos Autorais do Rio Janeiro. 

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Published

01/12/2018

How to Cite

VASCONCELOS, J. A.; SERAFIM, N. E.; OLIVEIRA, E. R. de. The initial teachers’ education in Physical Education linked to historical perspectives: from internship to pedagogical practice. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1140–1153, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11360. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11360. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos