The proficiency in reading of cycle of literacy in Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11419Keywords:
Literacy, Reading, Evaluations, Mato GrossoAbstract
he article socializes partial data of the research carried out with the objective of analyzing the results of the evaluations of students enrolled in the last year of the literacy cycle in Mato Grosso, published in 2014. The research of qualitative approach was based on documentary surveys conducted at the National Institute of Studies and Research Anísio Teixeira (Inep), National Literacy Assessment (ANA)., as well as the information allocated in the Integrated System of Monitoring Execution and Control of the Ministry of Education (SIMEC), Monitoring System for the Training Course for Study Advisors linked to the National Pact for Literacy in the right age (SisPacto). The results of the external and internal evaluations were systematized by equivalences between the levels of learning established in the second edition of ANA and the learning rights allocated in SIMEC / SisPacto.
Downloads
References
BRASIL. Ministério de Educação. Secretaria de Educação Básica. Educação inclusiva: a escola. V.3. Brasília, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio a Gestão Educacional. Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa. Avaliação no Ciclo da Alfabetização: reflexões e sugestões. Brasília: 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação Nacional da Alfabetização: relatório 2013-2014: volume 2: análise dos resultados. Brasília, DF: Inep, 2015a.
BRASIL. Ministério da Educação. SIMEC/SisPacto, 2014. Disponível em: SiMEC.gov.MEC.br/sispacto2/sispacto2.php?modulo=relatorio/relatoriospersonalizados&acao=. Acesso em: 10 abr. 2015b.
CARDOSO, Cancionila Janzkovski; CARDOSO, André Luiz Janzkovski. Formação continuada no contexto do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: alinhamento entre práticas, princípios formativos e Objetivos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 89-106, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index. php/praxiseducativa. Acesso em: 20 abr. 2016.
CRUZ, Magna do Carmo Silva. Currículo no ciclo de alfabetização: ampliando o direito de aprendizagem a todas as crianças. In.: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo na Alfabetização: consolidação e monitoramento do processo de aprendizagem. Ano 02, Unidade 01. Brasília: MEC, SEB, 2012.
MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MOREIRA, Flávio Barbosa.; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Indagações sobre currículo. (Orgs.) BEAUCHAMP, Janete et al. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal. MEC.gov.br/seb/ arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 10 abr. 2016.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Um balanço crítico da “década da alfabetização” no Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 15-34, jan.-abr. 2013. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 mar. 2016.
ROJO, Roxane. Gêneros discursivos do círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, Roxane (Org.). Escolas conectadas: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editora, 2013. p. 13-36.