Teacher training for bilingual education of deaf in child education and initial series of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11913

Keywords:

Teacher training, Bilingual Education, Deaf

Abstract

This theoretical work implied to analyze how the teacher training in the bilingual education of the deaf in early childhood education and initial grades of elementary education have been represented in the productions of relevant sources in the Brazilian academic and scientific scenario between 2005 and 2015, a period related to the designations of Decree no. 5626 / 2005. The conclusion is that, although studies on teacher training for bilingual education of the deaf have contributed important reflections, the subject is not sufficiently explored in the scientific literature. Little headway has been made in the Brazilian scenario, regarding the teacher training to work with deaf students in the bilingual perspective, as well as in the implantation of bilingual educational models for these students.

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Author Biographies

Joice Emanuele Munhoz Cicilino, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre em Educação Escolar pela UNESP/ Araraquara. Possui graduação em Pedagogia e especialização em Educação e Novas Tecnologias. Atualmente é Professora na rede Municipal de Ribeirão Preto e Professora Tutora Presencial no curso de Pedagogia na Faculdade Anhanguera de Ribeirão Preto. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva; educação bilíngue para surdos; formação de professores; educação a distância.

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Possui graduação em Fonoaudiologia, pela Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC/Campus de Marília, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1993), mestrado (1998) e doutorado (2006) em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC)/UNESP/Campus de Marília/SP. Docente do Departamento de Educação Especial/Curso de Pedagogia; do curso de especialização em Formação de Professores em Educação Especial: apoio à escola inclusiva; e dos Programas de Pós-Graduação em Educação da FFC/UNESP/Campus de Marília/SP e em Educação Escolar, da Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr)/UNESP/Campus de Araraquara/SP.

Fabiana Cristina Frigieri de Vitta, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (1992), mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1997) e doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2004). Atualmente é professor assistente no Departamento de Educação Especial da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Marília e do Programa Pós-Graduação em Educação Escolar da Unesp de Araraquara, na linha de pesquisa Formação do professor, trabalho docente e práticas pedagógicas.

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Published

01/12/2018

How to Cite

CICILINO, J. E. M.; GIROTO, C. R. M.; VITTA, F. C. F. de. Teacher training for bilingual education of deaf in child education and initial series of fundamental education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 794–809, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11913. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11913. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos