Managerial principles in public education and the performance of the teacher coordinator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12703

Keywords:

Managerialism, Performativity, Public education, Teacher coordinator.

Abstract

This article represents part of a master’s degree research that investigates the acting of Teacher Coordinator in the face of large-scale evaluations implemented in Brazil from the 1990s. We will present some discussions about managerialism in Brazilian public education and indicate some possible influences on the performance of the Teacher Coordinator. For this, we dialog with Ball (2005a, 2005b), Ball e Youdell (2008), Fernandes (2004, 2008, 2009), Garcia, Adrião e Borghi (2009), Oliveira (2003), Paula (2005), Polato e Bertagna(2013). Based on the notes we can infer that the managerial principles began to exert influences on public education and on the performance of the Teacher Coordinator from the State reform that began in the 1990s in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Landim, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação em larga escala, gerencialismo e privatização, atuação do Professor Coordenador e cotidiano escolar. (Fonte: Currículo Lattes)

Raquel Fontes Borghi, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista - Araraquara (1996), mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e doutorado pela mesma universidade (2005). É professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista - Rio Claro; membro da equipe editorial da Revista Educação Teoria e Prática e atualmente é Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação/UNESP/Rio Claro. è pesquisadora do GREPPE (Grupo de Estudos e Pesquisas em política Educacional e atua em temas de políticas educacionais e, mais especificamente, na temática da privatização da educação.

References

BALL, S. J. Educação à venda. Viseu: Pretexto, 2005a.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. In: Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 35, p. 539-564, set./dez. 2005b.

BALL, S. J.; YOUDELL, D. La privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación, Universidad de Londres, 2008.

FERNANDES, M. J. S. Problematizando o trabalho do professor coordenador pedagógico nas escolas públicas paulistas. 2004. 113 p. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras - UNESP, Campus Araraquara, 2004.

FERNANDES, M. J. S. A coordenação pedagógica em face das reformas escolares paulistas (1996-2007). 2008. 282 p. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras - UNESP, Campus Araraquara, 2008.

FERNANDES, M. J. S. O professor coordenador pedagógico e a fragilidade da carreira docente. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20., n. 44, p. 411-424, 2009. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2037. Acesso em: 03 janeiro 2017.

GARCIA, T. O. G.; ADRIÃO, T.; BORGHI, R. A nova gestão pública e o contexto brasileiro. In: Instituições educacionais: políticas, gestão e práticas profissionais [S.l: s.n.], 2009.

OLIVEIRA, J. C. Um estudo sobre o coordenador pedagógico: sua identidade, seu trabalho e formação continuada no cotidiano escolar. 2009. 223 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

PAULA, A. P. P. Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da experiência contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

POLATO, A.; BERTAGNA, R. H. O uso de avaliações em larga escala como forma de aferir a qualidade da educação. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO BRASILEIRA: PNE em foco: Políticas de responsabilização, regime de colaboração e Sistema Nacional de Educação, n. IV., 2013, Campinas-SP. Livro eletrônico... Campinas-SP: CEDES, 2013. v. 1. p. 12-23. Disponível em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT1/GT1_Comunicacao/AmandaPolato_GT1_integral.pdf. Acesso em: 03 janeiro 2017.

SANFELICE, J. L. Da escola estatal burguesa à escola democrática e popular: considerações historiográficas. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; NASCIMENTO, M. I. M. (Orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 89-105.

Published

06/01/2020

How to Cite

LANDIM, V.; BORGHI, R. F. Managerial principles in public education and the performance of the teacher coordinator. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 24–36, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.12703. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12703. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.