Managerial principles in public education and the performance of the teacher coordinator
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12703Keywords:
Managerialism, Performativity, Public education, Teacher coordinator.Abstract
This article represents part of a master’s degree research that investigates the acting of Teacher Coordinator in the face of large-scale evaluations implemented in Brazil from the 1990s. We will present some discussions about managerialism in Brazilian public education and indicate some possible influences on the performance of the Teacher Coordinator. For this, we dialog with Ball (2005a, 2005b), Ball e Youdell (2008), Fernandes (2004, 2008, 2009), Garcia, Adrião e Borghi (2009), Oliveira (2003), Paula (2005), Polato e Bertagna(2013). Based on the notes we can infer that the managerial principles began to exert influences on public education and on the performance of the Teacher Coordinator from the State reform that began in the 1990s in Brazil.
Downloads
References
BALL, S. J. Educação à venda. Viseu: Pretexto, 2005a.
BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. In: Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 35, p. 539-564, set./dez. 2005b.
BALL, S. J.; YOUDELL, D. La privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación, Universidad de Londres, 2008.
FERNANDES, M. J. S. Problematizando o trabalho do professor coordenador pedagógico nas escolas públicas paulistas. 2004. 113 p. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras - UNESP, Campus Araraquara, 2004.
FERNANDES, M. J. S. A coordenação pedagógica em face das reformas escolares paulistas (1996-2007). 2008. 282 p. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras - UNESP, Campus Araraquara, 2008.
FERNANDES, M. J. S. O professor coordenador pedagógico e a fragilidade da carreira docente. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20., n. 44, p. 411-424, 2009. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2037. Acesso em: 03 janeiro 2017.
GARCIA, T. O. G.; ADRIÃO, T.; BORGHI, R. A nova gestão pública e o contexto brasileiro. In: Instituições educacionais: políticas, gestão e práticas profissionais [S.l: s.n.], 2009.
OLIVEIRA, J. C. Um estudo sobre o coordenador pedagógico: sua identidade, seu trabalho e formação continuada no cotidiano escolar. 2009. 223 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
PAULA, A. P. P. Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da experiência contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.
POLATO, A.; BERTAGNA, R. H. O uso de avaliações em larga escala como forma de aferir a qualidade da educação. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO BRASILEIRA: PNE em foco: Políticas de responsabilização, regime de colaboração e Sistema Nacional de Educação, n. IV., 2013, Campinas-SP. Livro eletrônico... Campinas-SP: CEDES, 2013. v. 1. p. 12-23. Disponível em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT1/GT1_Comunicacao/AmandaPolato_GT1_integral.pdf. Acesso em: 03 janeiro 2017.
SANFELICE, J. L. Da escola estatal burguesa à escola democrática e popular: considerações historiográficas. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; NASCIMENTO, M. I. M. (Orgs.). A escola pública no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 89-105.