The use of SARESP results as a school management instrument: pedagogical bulletin and institutional evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i3.12896

Keywords:

Evaluation of education systems, SARESP, Institutional evaluation, Didactic-pedagogical planning.

Abstract

The São Paulo School Performance Assessment System was created in 1996. The aim of this study is to identify if the results of SARESP (Portuguese initials) 2016 were discussed between managers and teachers and what were the referrals; also check if the schools carry out the institutional evaluation in order to subsidize the school management. The methodology used is bibliographic research, documentary research and data collection. As a result, the study shows that students from schools with basic or below basic proficiency had as a referral, basically, the recovery during the other shift in the Programa Novo Mais Educação and aspects that compromise it. Regarding Institutional Evaluation, what is termed as such does not consist “in fact” in a process of seeking to understand the school reality. Only one AI Instrument provided by the Board of Directors is used and consists of a questionnaire applied on the last day of class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Pereira de Pádua Sabia, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/Marília)

Possuo graduação em Administração (1986), especialização em Administração Empresarial (1989), mestrado em Educação (2001) e doutorado em Educacao (2007) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Foi avaliadora Ad Hoc do INEP/MEC para os cursos de Administração de 2002 à 2013. Membro do Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia desde 1997. Professora Assistente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar - DASE da Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC da UNESP, campus de Marília. Atua na área de políticas públicas em educação, gestão escolar e avaliação.

References

ARCAS, P. H. Implicações da progressão continuada e do SARESP na avaliação escolar: tensões, dilemas e tendências. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

BAUER, A. Usos dos resultados do SARESP: o papel da avaliação nas políticas de formação docente. 2006. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2006.

BAUER, A. Uso dos Resultados do SARESP e Formação de Professores: a visão dos níveis centrais. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (orgs.) A Avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: Fino Traço, p. 381-386, 2017.

BAUER, A; SOUSA, S. Z. L.; HORTA NT, J. L.; VALLE, R.; PIMENTA, C. O. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, v. 22, p. 1-19, 2017.

BROOKE, N.; CUNHA, M. A. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional

nos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, v. 2, p. 17–79, 2011.

BROOKE, N.; CUNHA, M. A Avaliação Externa como Instrumento da Gestão Educacional nos Estados. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (orgs.) A Avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: Fino Traço, p. 359-364, 2015.

CALDERÓN, A. I.; OLIVEIRA JUNIOR, R. G. Sistema de avaliação e rendimento escolar do estado de São Paulo: uma abordagem na linha do tempo. In: III III Congresso Ibero Americano de Política e Administração da Educação, 2012, Zaragoza. Cadernos ANPAE. Recife: Biblioteca ANPAE, v. 15. p. 1-16, 2012.

CAPOCCHI. E. R. Avaliações em larga escala e políticas de responsabilização na educação: evidências de implicações indesejadas no Brasil. 214 p. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação da universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

EVERS, Williamson M.; WALBERG, Herbert J. School accountability. Stanford: Hoover Institution Press, 2002.

RAVITCH, D. Testing and Accountability Historically Considered. In: EVERS, Williamson M.; WALBERG, H. J. School accountability. Stanford: Hoover Institution Press, p. 9-22, 2002.

SÃO PAULO. SEE. Resolução SE n. 27, de 29 de março de 1996. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/27_1996.htm. Acesso em: 20 jul. 2017.

SÃO PAULO. Lei Complementar n. 1078, de 17 de dezembro de 2008. Institui a Bonificação por Resultados- BR, no âmbito da Secretaria da Educação. Disponível em: http://www.legislacao.sp.gov.br/legislacao/dg280202.nsf/6279925b177ee40183256b6f00692f13/a2898744a65659d903257523004bf8c1?OpenDocument. Acesso em: 31 jan. 2018.

SÃO PAULO. Resolução SE n. 41, de 31 de julho de 2014. Dispõe sobre a realização das provas de avaliação relativas ao Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – SARESP/2014. Disponível em: http://file.fde.sp.gov.br/saresp/saresp2014/Arquivos/Resolu%C3%A7%C3%A3o%20SE%2041_14_SARESP2014.pdf. Acesso em: 31 jan. 2019.

SÃO PAULO. Resolução SE n. 41, de 18 de agosto de 2015. Dispõe sobre a realização das provas de avaliação relativas ao Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – SARESP/2015. Disponível em: http://file.fde.sp.gov.br/saresp/saresp2015/Arquivos/RESOLU%C3%87%C3%83O_SE_41_SARESP_2015.pdf. Acesso em: 31. jan. 2018.

SÃO PAULO. Boletim Pedagógico do SARESP de 2016. Disponível em: http://saresp.fde.sp.gov.br/2016/ Acesso em 20 jul. 2017.

SÃO PAULO. Sumário Executivo do SARESP 2017. Disponível em: http://saresp.fde.sp.gov.br/2017/Arquivos/sumario_executivo_15_junho.pdf. Acesso em: 31 jan. 209.

SÃO PAULO. IDESP. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/idesp Acesso em 28 maio 2018.

SOUSA. S. Z. Avaliação escolar: constatações e perspectivas. Revista de Educação AEC, Brasília: AEC do Brasil, ano 24, n. 94, p. 59-66, jan./mar. 1995.

Published

15/08/2019

How to Cite

SABIA, C. P. de P. The use of SARESP results as a school management instrument: pedagogical bulletin and institutional evaluation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 3, p. 665–679, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i3.12896. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12896. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos