John Dewey's education philosophy: between pragmatism and democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14093

Keywords:

John Dewey, Education, Pragmatism, Democracy, Philosophy of education

Abstract

The American philosopher John Dewey strongly influenced educational theories in Brazil. According to the great Brazilian educator Anísio Teixeira, thinking about education from Dewey, requires subordinate to the democratic premise that underlies his philosophy of education, given the close relationship between education and democracy present in his works. However, it is necessary to understand what made it possible for the American philosopher's thought to emphasize such a relationship, and to bet on a democratic education. Thus, the aim of this essay was to investigate how pragmatism was configured as a fundamental condition for Dewey's thinking about the relationship between education and democracy. We conclude that it was pragmatism that enabled Dewey to manufacture its philosophy of education geared not only towards democratic education, but education for democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elder Silva Correia, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS).

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Professor no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED/UFS). Doutorado em Educação (UFBA).

References

ARAÚJO, A. B. Um legado de John Dewey para a administração escolar: uma leitura da obra vida e educação. RPGE. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 356-369, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12378/8261 Acesso em: 8 ago. 2020.

DAZZANI, M. V. M. O pragmatismo de Peirce como teoria do conhecimento e da aprendizagem. Caderno Seminal Digital, Rio de Janeiro, v. 10, n. 10, p. 283-311, jul./dez. 2008. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12693. Acesso em: 7 jan. 2020.

DEWEY, J. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

DEWEY, J. O desenvolvimento do pragmatismo americano. Cognitio-Estudos: Revista eletrônica de Filosofia, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 119-132, jun./dez. 2008. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pragmatismo/dowloads/10cog_est_52_Rodrigues.pdf Acesso em: 13 mar. 2020.

DEWEY, J. Vida e Educação. Trad. Anísio Teixeira. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.

FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. A educação democrática na escola deweyana: para discutir a relação entre educação escolar e democracia. Filosofia e Educação, Campinas, v. 7, n. 2, p. 75-93, jun./set. 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8637549. Acesso em: 7 abr. 2020.

HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. Trad. Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Centauro, 2010.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

LAPOUJADE, D. William James, a construção da experiência. São Paulo: Editora n-1, 2017.

SANTANA, L. M.; LUCINI, M. Tessitura do conceito de liberdade nas teorias educacionais de John Dewey e Paulo Freire. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 11, n. 01, Edição Especial, p. 305-318, dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9646/pdf Acesso em: 11 jun. 2020.

SOUZA, R. A. A filosofia de John Dewey e a epistemologia pragmatista. Revista Redescrições – Revista on line do GT de Pragmatismo e Filosofia Norte-americana, ano 2, n. 1, p. 1-13, 2010.

TEIXEIRA, A. A pedagogia de Dewey. In: ROMÃO, J. E.; RODRIGUES, V. L. (Org.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. p. 33-65.

Published

01/09/2020

How to Cite

CORREIA, E. S.; ZOBOLI, F. John Dewey’s education philosophy: between pragmatism and democracy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1484–1497, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14093. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14093. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos