For a history of gender violence in Latin America and the Caribbean: “possibilities” for research in Sexual Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14281

Keywords:

History, Gender-based violence, Sex education, Latin america and caribbean

Abstract

Gender-based violence is an important topic for studies on sexual education. Debating the theme in the macro-region of Latin America and the Caribbean is even more important when it proposes to think about research paths for young researchers. This is the purpose of this short text of a bibliographic nature: to indicate possibilities for a study on the historicity of gender violence in the macro-region. Two investigative possibilities are proposed: a starting point in official international documents; another starting point are the researches that speak of gender violence, since the 1970s with theories that tried to explain gender violence, such as patriarchy, southern epistemologies, as examples. The study concludes with referrals and incentives for these investigations in an attempt to find an important gap: gender violence before the European presence, which demands that a third possibility of studies in the area of Sexual Education be guided by ethno-history and anthropology. The third possibility is still a construction to be developed in the area of Sexual Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudionor Renato da Silva, Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí – GO

Docente e Pesquisador do Curso de Pedagogia (Unidade de Educação) e Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE – Unidade de Ciências Humanas). Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

Paulo Rennes Marçal Ribeiro, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professor Associado no Departamento de Psicologia da Educação e Docente dos Programas de Pós-graduação em Educação Sexual e Educação Escolar. Livre-Docente em Sexologia e Educação Sexual (UNESP).

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara – SP

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação Escolar.

References

AMORÓS, C. Hacia una crítica de la razón patriarcal. Anthropos; Madrid: 1991.

BENAVENTE, M. C.; VALDÉS, A. Políticas públicas para la igualdad de género: un aporte a la autonomía de las mujeres. Santiago: Naciones Unidas, CEPAL, 2014.

BOTT, S; MORRISON, A.; ELLSBERG, M. Cómo abordar la violencia de género en América Latina y el Caribe: revisión crítica de las intervenciones. Washington, DC: Banco Mundial, 2005. (Breve, n. 60)

CEPAL. NACIONES UNIDAS. La autonomia de las mujeres em escenarios económicos cambiantes. Santiago, Chile: CEPAL, 2019.

CEPAL. NACIONES UNIDAS. Panorama social da América Latina, 2019. Resumo executivo. Santiago, Chile: CEPAL, 2020.

CORRÊA, M. Morte em família. São Paulo: Brasiliense, 1983.

CRUZ, J. M. et al. De la guerra al delito: evolución de la violencia em El Salavador. In: LONDOÑO, J. L. et al. Asalto al desarrollo: violencia em America Latina. Banco Interamericano de Desarrollo. Whashington, D.C., 2000.

FERNÁNDEZ, I. G. A violência de gênero no contexto da América Latina. Pensar, Fortaleza, v. 17, n. 1, p. 161-194, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/315051438_A_violencia_de_genero_no_contexto_da_America_Latina. Acesso em: 13 jun. 2020.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2004.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2004.

FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREGOSO, R. L.; BEJARANO, C. (Org.). Feminicídio en américa latina. México, DF: Unam/CIIECH/Red de Investigadoras por la Vida y la Libertad de las Mujeres, 2010.

LAGARDE, M. Violencia de género y paz social unidas por la vida y la libertad de las mujeres. In: Asociación seminario mujer Latinoamericana – Mujer Andaluza. 10 años de historia 1995-2005: hilando redes. Huelva, 2004. p. 23-34.

LERNER, G. La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica, 1986.

LUGONES, M. Colonialidade e gênero. Tábula Rasa (online), n. 9, p. 73-102, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892008000200006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 set. 2020.

MODENA, M. R. (Org.). Conceitos e formas de violência. Caxias do Sul: Educs, 2016.

MONTAÑO, S. (Dir.). ¡Ni una más¡ El derecho a vivir una vida libre de violencia en América Latina y el Caribe. Antiguo Cuscatlán: UNFPA, 2007.

MONTEIRO, S. A. S.; SILVA, C. R.; RIBEIRO, P. R. M. Investigação da violência de gênero na América Latina e Caribe: pequena revisão da literatura (2017-2019). Revista On Line de Gestão e Política Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 650-667, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13812

MURARO, R. M. A mulher no terceiro milênio. 3. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1995.

OLIVEIRA, R. D. Elogio da diferença: o feminino emergente. São Paulo: Brasiliense, 1999.

PITA, I. H. Violencia de Género: una mirada desde la sociología. 1. ed. Cuba: Editorial Científico-ténica, 2015.

PONTE, N. B. La agenda 2030 y la agenda regional de género: Sinergias para la igualdad en América Latina y el Caribe. Santiago: Naciones Unidas, CEPAL, 2017.

PRIORE, M. Del. (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012.

QUIJANO, A. Colonialidad, modernidad/racionalidade. Perú Indígena, v. 13, n. 29, p. 11-29, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em 09 set. 2020.

RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1254-1264, jun., 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12701

SAFFIOTI, H. I. B.; ALMEIDA, S. S. Violência de gênero: poder e impotência. Rio de Janeiro: Livraria e Editora Revinter Ltda, 1995.

SAFFIOTI, H. I. B. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do sul. São Paulo, Cortez, 2010.

SILVA, C. R. Violência de gênero no Brasil e na América Latina: um enfoque psicanalítico, a produção de conhecimento e perspectivas de enfrentamento. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., v. 20, n. 1, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11284

STREY, M. N.; AZAMBUJA, M. P. R.; JAEGGER, F. P. (Org.). Violência, gênero e políticas públicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

Published

28/12/2020

How to Cite

SILVA, C. R. da; RIBEIRO, P. R. M. .; MONTEIRO, S. A. de S. For a history of gender violence in Latin America and the Caribbean: “possibilities” for research in Sexual Education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp3, p. 1809–1824, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp3.14281. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14281. Acesso em: 17 jul. 2024.