Thinking about aspects of education aimed at young people and adults from Nicolas Condorcet, Jacques Ranciére, Marco Raul Mejía and Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15678

Keywords:

Adult and youth education, Emancipation, Instruction

Abstract

This paper, based on bibliographical sources, intends to survey aspects brought by the works of Condorcet, Jacques Ranciére, Marco Raul Mejía and Paulo Freire regarding the concept of Adult and Youth Education. This is because, it is being considered that such concerns were, to some extent, incorporated into what is now conceived as EJA in Brazil. The choice of these authors was due to the fact that they mention, in their works, the need for an education that reaches everyone and not just privileged classes. Whereas, in the first moment of the history of Pedagogy, formal education was aimed at a very specific audience, that is, whites and bourgeois from the nobility. This text seeks to bring, even if briefly, the thoughts of these four important theorists, who until today influence the conception of education aimed at young people and adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju - SE

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação Básica (UNISINOS).

Fernanda Bispo Correia, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju – SE

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Perolina Souza Teles, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju – SE

Mestrado em Educação.

References

BOTO, Carlota. A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. – São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o Método Paulo Freire. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Parecer 11/2000. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.

CONDORCET, Nicolas. Cinco memórias sobre a instrução pública. Tradução e apresentação Maria das Graças de Souza. São Paulo: Editora UNESP, 2008.

COSTA, Cláudia Borges; MACHADO, Maria Margarida. Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos no Brasil. São Paulo: Editora Cortez, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

KLEIN, Ana Quézia Roldão da Silva. Condorcet e a instrução pública: por uma escolarização gratuita, laica e universal. Revista de Espaço Acadêmico, n. 188, jan. 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/32410. Acesso em: 17 jan. 2020.

MEJÍA, Marco Raul. Educação e Pedagogias críticas a partir do Sul: cartografias da Educação Popular. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

MORAES, Marileia Gollo de. Mulheres analfabetas e inscrições de suas heranças: aproximações e distanciamentos na educação das suas filhas. 2018. 157 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2018. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/6067. Acesso em: 03 mar. 2020.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3. ed. São Paulo: Autêntica, 2015.

SANTOS, Rodison Roberto. Igualdade, liberdade e instrução pública em Condorcet. 2004. 142 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8133/tde-04032008-103714/publico /DISSERTACAO _RODISON_ROBERTO_SANTOS.pdf. Acesso em: 23 fev. 2020.

Published

08/12/2021

How to Cite

FELDENS, D. G.; CORREIA, F. B.; TELES, P. S. Thinking about aspects of education aimed at young people and adults from Nicolas Condorcet, Jacques Ranciére, Marco Raul Mejía and Paulo Freire. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2933–2946, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15678. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15678. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos