Development of a science curriculum proposal for the first years of schooling

Foundations, process and product

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18275

Keywords:

Science Education, Primary Education, Science Curriculum

Abstract

The concerns for promoting scientific literacy for all align with international recommendations from organizations such as the UN and OECD. Guidelines advocate for a contextualized, sequential, and systematic approach to science education from the early years of schooling. In Portugal, the primary school science curriculum (ages 6-10) emphasizes knowledge over skills, attitudes, and values. It reveals the absence of explicit guidance for science education, prompting its reformulation. This article describes developing a curriculum proposal for science education in the early years. The EDR methodology was adopted, and a new curriculum project was outlined through a comparative analysis of the current Portuguese science curriculum for primary education with those of other countries (Singapore, the United States, Australia, England, and Canada). This project aligns with an inquiry-based science education (IBSE) perspective and science, technology, and society (STS) guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Christine Silva, Universidade de Aveiro

Bolseira de doutoramento no Departamento de Educação e Psicologia com bolsa FCT (SFRH/BD/143370/2019). Membro do Laboratório Aberto de Educação em Ciências (LEduC) e Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF).

Ana Valente Rodrigues, Universidade de Aveiro

Professora auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia. Membro do Laboratório Aberto de Educação em Ciências (LEduC) e Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF).

References

AFONSO, M. M. A educação científica no 1.o ciclo do Ensino Básico: das teorias às práticas. Porto: Porto Editora, 2008.

AKMAN, B.; ÖZGÜL, S. G. Role of play in teaching science in the early childhood years. In: TRUNDLE, K. C.; SAÇKES, M. (ed.). Research in Early Childhood Science Education, p. 237-258. Dordrecht: Springer, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2018.

BORGES, F.; REIS, C.; FERNANDES, J. A. Percepções de professores portugueses do 1º ciclo do ensino básico sobre a abordagem da educação ambiental na escola. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [S.I], v. 1, n. 1, p. 187-202, 2012. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_1_10_ex558.pdf. Acesso em: 15 jul. 2022.

BUENO, A. P. La construcción del conocimiento científico y los conte-nidos de ciências. In: ALEIXANDRE, M. P. J. (coord.) Enseñar ciências, p. 33-54. Barcelona: Editorial GRAÓ, 2003.

CACHAPUZ, A. Educação em Ciências: Contributos para a mudança. Vitruvian Cogitationes, [S.I], v. 3, n. 2, p. 64–80, 2022. DOI: 10.4025/rvc.v3i2.65705. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/65705. Acesso em: 15 jul. 2023.

CAVADAS, B.; SÁ-PINTO; X. Conceções de estudantes portugueses em formação inicial de professores sobre a evolução e a origem da vida. Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S.I], v. 20, n. u, p. 1339-1362, 2021. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2020u13391362. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/22018. Acesso em: 15 jul. 2023.

CIASCAI, L.; MARCHIS, M. Critical analysis of the Romanian Mathematics and Sciences school curricula based on the Romanian pupils’ results on international testing. Review of Science, Mathematics and ICT Education, [S.I], v. 3, n. 2, p. 31–48, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/45258311_Critical_analysis_of_the_Romanian_Mathematics_and_Sciences_school_curricula_based_on_the_Romanian_pupils'_results_on_international_testing. Acesso em: 15 jul. 2022.

COHEN, A. C.; FRADIQUE, J. Guia da Autonomia e Flexibilidade Curricular. Lisboa: Raiz Editora, 2018.

COMISSÃO EUROPEIA/EACEA/EURYDICE. Promover o sucesso e a motivação na aprendizagem da matemática e das ciências nas escolas. Relatório Eurydice. Luxemburgo: Serviço das Publicações da União Europeia, 2023. Disponivel em: https://www.cnedu.pt/pt/noticias/internacional/1919-promover-o-sucesso-e-a-motivacao-na-aprendizagem-da-matematica-e-das-ciencias-nas-escolas. Acesso em: 15 jul. 2023.

CORREIA, M.; FREIRE, A. Perspectivas de professores sobre o ensino experimental das ciências no 1.o Ciclo. In: Educação e formação: ciência, cultura e cidadania. Encontro nacional de Educação em Ciências, v. 3, p. 484-492. Anais [...]. Castelo Branco: Escola Superior de Educação de Castelo Branco, 2009.

COSME, A. Autonomia e flexibilidade curricular. Propostas e Estratégias de Ação. Porto: Porto Editora, 2018.

COSTA, C.; MARTINS, I. P. Educação em Ciências no Primeiro Ciclo do Ensino Básico para o Desenvolvimento Sustentável. Indagatio Didactica, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 30–45, 2016. DOI: 10.34624/id.v8i1.3070. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3070. Acesso em: 25 jul. 2023.

COSTA, M. C.; DOMINGO A. M.; TEODORO, V. D. Promover o ensino experimental das Ciências recorrendo ao questionamento investigativo. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 5, p. 220–240, 2018. DOI: 10.26843/rencima.v9i5.1771. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1771. Acesso em: 15 jul. 2023.

COUTINHO, C. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Coimbra: Edições Almedina, 2014.

DERMAN, M.; GURBUZ, H. Environmental Education in the science curriculum in different countries: Turkey, Australia, Singapore, Ireland, and Canada. Journal of Education in Science, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 129-141, 2018. DOI: 10.21891/jeseh.409495. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/jeseh/issue/36285/409495. Acesso em: 15 jul. 2023.

DUARTE, A. et al. TIMSS 2019 - Portugal. Volume 0: Estudo TIMSS 2019. Lisboa: IAVE, 2020.

FERNANDES, I. M.; PIRES, D.; DELGADO-IGLESIAS, J. Integração de conteúdos CTSA no currículo e nos manuais escolares portugueses de ciências do 2.º CEB: Que relação de continuidade/descontinuidade? Indagatio Didatica, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 986-999, 2016. DOI: 10.34624/id.v8i1.3600. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3600. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERNANDES, I. M.; PIRES, D.; DELGADO-IGLESIAS, J. Ciência-tecnologia-sociedade-ambiente nos documentos curriculares portugueses de ciências. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], v. 47, n. 165, p. 998–1015, 2017. DOI: 10.1590/198053144260. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/kDFcmBMqjXxqmKWbTg3wmZK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERNANDES, I.; PIRES, D. Educação CTSA em Portugal: uma análise das Metas Curriculares de Ciências Naturais (5.º e 6.º anos). Revista Iberoamericana Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS), [S.I], v. 40, n. 14, p. 225-243, 2019. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/19140. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERREIRA, C. A. A. flexibilidade curricular: um estìmulo à mudança das práticas pedagógicas. Revista Espaço do Currículo, [S.I], v. 13, n. 2, p. 316-325, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.45563. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/45563. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERREIRA, S.; SARAIVA, S. Complexity of practical work in Portuguese primary science textbooks. Investigações em Ensino de Ciências, [S.I], v. 26, n. 3, p. 281-297, 2021. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p281. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2605. Acesso em: 15 jul. 2023.

FURMAN, M. et al. The use of questions in early years science: a case study in Argentine preschools. International Journal of Early Years Education, [S.I], v. 27, n. 3, p. 271-286, 2019. DOI: 10.1080/09669760.2018.1506319. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669760.2018.1506319. Acesso em: 15 jul. 2023.

GALVÃO, C. et al. Avaliação de competências em ciências: sugestões para professores dos ensinos básico e secundário. 1. ed. Porto: ASA Editores, 2006.

GLÓRIA, A. C.; ROSA, C.; CAVADAS, B. Conceções dos alunos do 1.º CEB sobre o lobo-ibérico. Revista Electronica de Enseñanza de las Ciencias, [S.I], v. 11, n. 3, p. 620-634, 2012. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/751. Acesso em: 15 jul. 2023.

GONÇALVES, C. D.; VALADAS, S.; FREIRE, A. M. Percepções de duas professoras do 1.o Ciclo sobre Actividades preconizadas no EEC. In: Encontro de educação em ciências para o trabalho, o lazer e cidadania, 14, 2022, Braga. Anais eletrônicos [...]. Braga: Universidade do Minho, 2011. Disponível em: https://sapientia.ualg.pt/bitstream/10400.1/1836/1/Artigo%20Final%20Revisto%20ENEC%2015-07-2011.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.

GUALBERTO, L.; RODRIGUES, A. M. Autonomia curricular como fator associado ao desempenho de ciência no PISA. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. 1-15, 2021. DOI: 10.1590/1516-731320210064. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/zhDgfnq5Nzg8Xjwk5g8HsDt/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

HARLEN, W.; QUALTER, A. The teaching of science in primary schools. London and New York: Routledge, 2018.

HAVU-NUUTINEN, et al. Understanding Early Childhood Science Education: Comparative Analysis of Australian and Finnish Curricula. Research in Science Education, [S.I], v. 52, p. 1093–1108, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-020-09980-4. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-020-09980-4. Acesso em: 15 jul. 2023.

INTERNATIONAL SCIENCE COUNCIL. Unleashing science: delivering missions for sustainability. Paris: International Science Council, 2021.

SWEE CHIN, N. et al. A Comparative Study of the Curriculum and Approach towards Teaching Science: An International Study. 2022. Disponivel em: https://www.researchgate.net/publication/242019051_A_Comparative_Study_of_the_Curriculum_and_Approach_towards_Teaching_Science_An_International_Study. Acesso em: 15 jul. 2023.

LEITE, L.; DOURADO, L.; MORGADO, S. Formação contínua de professores de ciências, em Portugal: Desafios e formas de os superar. In: CACHAPUZ, A. F., S. N. A.; FORTUNATO, I. (Org.), Formação inicial e continuada de professores de ciências: O que se pesquisa no Brasil, Portugal e Espanha, São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 235-256.

LÓPEZ CEREZO, J. A. Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana de Educación, [S.I], v. 18, p. 41-68, 1998. DOI: 10.35362/rie1801091. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/1091. Acesso em: 15 jul. 2023.

MARTINS, I. P. Educação e Educação em Ciências. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2002.

MCKENNEY, S.; REEVES, T. Conducting Educational Design Research, 2 ed. London: Routledge, 2019.

MCKENNEY, S.; REEVES, T. Educational design research: Portraying, conducting, and enhancing productive scholarship. Medical Education, [S.I], v. 55, p. 82–92, 2021. DOI: 10.1111/medu.14280. Disponível em: https://asmepublications.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.14280. Acesso em: 15 jul. 2023.

MEMBIELA, P. Una revisión del movimiento CTS en la enseñanza de las ciencias. In MEMBIELA, P. (ed.), Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva Ciencia-Tecnología- Sociedad - Formación científica para la ciudadanía, Madrid: Narcea, 2001. p. 91-103.

MEMBIELA, P. Una revisión del movimiento educativo ciencia-tecnología-sociedad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [S.I], v. 15, n. 1, p.51-57, 1997. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21476. Acesso em: 15 jul. 2023.

MERCEDES, C.; TEMBLADERA, C. La indagación científica para la enseñanza de las ciencias. Horizonte de la Ciencia, Huacayo, v. 3, n. 5, p. 99-104, 2013. DOI: 10.26490/uncp.horizonteciencia.2013.5.81. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420523. Acesso em: 15 jul. 2023.

NG, S. C. et al. A Comparative Study of the Curriculum and Approach towards Teaching Science: An International Study. 4th International Conference on Science and Mathematics Education CoSMEd, 2011.DOI: 10.1177/2158244019899432. Disponível em:

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2158244019899432. Acesso em: 15 jul. 2023.

NUDELMAN, N. S. Educación en ciencias basada en la indagación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, Buenos Aires, v. 10, n. 28, p. 1-10, 2015. ISSN: 1850-0013. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132015000100002. Acesso em: 15 jul. 2023.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Evolution of student interest in science and technology studies. Policy report: OECD, 2006. p. 1-18. Disponível em: https://www.oecd.org/science/inno/36645825.pdf. Acesso em: 19 jun. 2023.

ORHAN, A. T. A Comparative Analysis of the Science Curricula Applied in Turkey between 2000 and 2017. International Journal of Higher Education, [S.I], v. 7, n. 6, p. 13-25, 2018. DOI: 10.5430/ijhe.v7n6p13. Disponível em: https://www.sciedupress.com/journal/index.php/ijhe/article/view/14360. Acesso em: 15 jul. 2023.

PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. et al. Enfoque CTS na pesquisa em Educação em Ciências: extensão e disseminação. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, [S.I], v. 9, n. 3, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3996. Acesso em: 15 jul. 2023.

PAWILEN, G. T.; SUMIDA, M. A Comparative Study of the Elementary Science Curriculum of Philippines and Japan. Education, [S.I], v. 52, n. 1, p. 167-180, 2005. Disponivel em: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=4d67ba0682838dbaffac3d5ac7eca43b2bb05878. Acesso em: 15 jul. 2023.

PEREIRA, A. Educação para a Ciência. Lisboa: Universidade Aberta, 2002.

RAMOS, A. C. N. et al. A educação para a saúde nos primeiros anos de escolaridade em portugal: uma perspetiva a partir dos documentos curriculares oficiais portugueses. Investigações em Ensino de Ciências, [S.I], v. 2, n. 1, p. 176-189, 2023. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p176. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/3075. Acesso em: 15 jul. 2023.

REIS, P. Desafios à educação em ciências em tempos conturbados. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. 1-9, 2021. DOI: 10.1590/1516-731320210000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/r9Wb8h9z9ytj4WrqhHYFGhw/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

RIBEIRO, et al. Ciência-tecnologia-sociedade, alfabetização científica e questões sociocientíficas: convergências e divergências. VIII Seminário Ibero-Americano CTS, 2023. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/siacts/article/view/3771. Acesso em: 15 jul. 2023.

ROBERTS, D. A.; BYBEE, R. W. Scientific Literacy, Science Literacy, and Science Education. In: LEDERMAN, N. G; ABELL, S. K. (org.). Handbook of Research on Science Education. Abingdon: Routledge, 2014. p. 545-558.

ROCARD, M. et al. Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Bruxelas: European Commission, 2007.

RODRIGUES, A. V. et al. PEDIME M3.15. MOSPOS – Monitorizar o sucesso para o sucesso. Práticas de ensino formal de ciências nos Agrupamentos de Escolas da CIMT. Relatório. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2019.

RODRÍGUEZ-MIRANDA, F. P.; CARRAPIÇO, F.; SOUSA, C. Que educação científica propõe o currículo oficial em Portugal para o 1º ciclo do ensino básico?. Revista Interacções, [S.I], v. 11, n. 39, p. 272-284, 2016. DOI: 10.25755/int.8737. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/8737. Acesso em: 15 jul. 2023.

ROSA, V. A. et al. O TIMSS e a participação de Portugal. Medi@ções, [S.I], v. 9, n. 2, p. 21–35, 2022. DOI: 10.60546/mo.v9i2.288. Disponível em: https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/288. Acesso em: 15 jul. 2023.

SÁ, P.; PAIXÃO, F. Competências-chave para todos no séc. XXI: orientações emergentes do contexto europeu. Revista Interacções, [S.I], v. 11, n. 39, p. 243-254, 2016. DOI: 10.25755/int.8735. Disponivel em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/8735. Acesso em: 15 jul. 2023.

SALEHJEE, S.; WATTS, M. Becoming Scientific: Developing Science across the life-course. Stories and insights for the journey. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2020.

SANTOS, M. E. A cidadania na “voz” dos manuais escolares: O que temos? O que queremos?. Lisboa: Livros Horizonte, 2001.

SANTOS, M.; MAIA, P.; JUSTI, R. Um Modelo de Ciências para Fundamentar a Introdução de Aspectos de Natureza da Ciência em Contextos de Ensino e para Analisar tais Contextos. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, [S.I], v. 20, p. 581–616, 2020. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2020u581616. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/19938. Acesso em: 15 jul. 2023.

SANTOS, W. L. P. DOS; MORTIMER; E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, [S.I], v. 2, n. 2, p. 110-132, 2000. DOI: 10.1590/1983-21172000020202. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/QtH9SrxpZwXMwbpfpp5jqRL/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

SCHWAN, G.; AYRES DOS SANTOS, R. Dimensionamentos curriculares de enfoque CTS no ensino de ciências na educação básica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 6, p. 1-15 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6i.981. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/981. Acesso em: 15 jul. 2023.

ŞENTÜRK, C.; AYDOĞMUS, M. Comparison of Turkish Elementary School Science Curriculum: 2005-2013-2017. International Journal of Modern Education Studies, [S.I], v. 1, n. 1, p. 46-57, 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED586981. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVA; P. C.; RODRIGUES; A. V.; VICENTE, P. N. Aprendizagens essenciais do currículo português e aprendizagens previstas no TIMSS 2019: encontros e desencontros. In: Encontro nacional de educação em ciências, 19. International seminar onscience education, 4, 2021, Coimbra. Anais [...]. Coimbra: Escola Superior de Educação de Coimbra e Associação Portuguesa de Educação em Ciências, 2021. p. 268-271.

SILVA, P. C.; RODRIGUES, A. V.; VICENTE, P. N. Práticas de Ensino Experimental das Ciências no 1.º Ciclo do Ensino Básico em Portugal: uma análise dos relatórios da Inspeção-Geral da Educação e Ciência. Práxis Educativa, [S.I], v. 18, p. 1–22, 2023a. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.18.21358.062. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21358. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVA, P. C.; RODRIGUES, A. V.; VICENTE, P. N. Science curriculum for primary education: A comparative analysis between Portugal, England, United States, Australia and Singapore. Education Policy Analysis Archives, [S.I], v. 31, p. 1-25, 2023b. DOI: 10.14507/epaa.31.8192. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/8192. Acesso em: 15 jul. 2023.

SOTHAYAPETCH, P.; LAVONEN, J.; JUUTI, K. A comparative analysis of PISA scientific literacy framework in Finnish and Thai science curricula. Science Education International, [S.I], v. 24, n. 1, p. 78-97, 2013. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1015827.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

SOUZA, D. N.; COSTA, A. P.; SOUZA, F. N. Desafios e inovação do estudo de caso com apoio das tecnologias. In: SOUZA, F. N. et al. (org.). Investigação qualitativa: inovação, dilemas e desafios. 1. ed. Aveiro: Ludomedia, 2015. p. 143-162.

TEIXEIRA, O. P. B. A. Ciência, a Natureza da Ciência e o Ensino de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 4, p. 851–854, 2019. DOI: 10.1590/1516-731320190040001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/G3WCvDQG8WmSskJWfVJtHRB/. Acesso em: 15 jul. 2023.

TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Abordagem de temas do currículo de ciências do ensino básico num quadro EDS com orientação Ciência-Tecnologia-Sociedade/ Pensamento Crítico. Indagatio Didactica, [S.I], v. 11, n. 2, p. 895-914, 2019. DOI: 10.34624/id.v11i2.6850. Disponivel em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6850. Acesso em: 15 jul. 2023.

UUM, M. S. J.; VERHOEFF, R. P.; PEETERS, M. Inquiry-based science education: towards a pedagogical framework for primary school teachers. International Journal of Science Education, [S.I], v. 38, n. 3, p. 450-469, 2016. DOI: 10.1080/09500693.2016.1147660. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500693.2016.1147660. Acesso em: 15 jul. 223.

VARELA, P.; MARTINS, A. P. O papel do professor e do aluno numa abordagem experimental das ciências nos primeiros anos de escolaridade. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, [S.I], v. 6, n. 2, p. 97-116, 2013. DOI: 10.3895/S1982-873X2013000200006. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1449. Acesso em: 15 jul. 2023.

VIECHENESKI, J. P.; SILVEIRA, R. M. C. F.; CARLETTO, M. R. Proposta curricular de ciências para os anos iniciais e o enfoque CTS. Indagatio Didactica, [S.I], v. 8 n. 1, p. 1539-1551, 2016. DOI: 10.34624/id.v8i1.10805. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10805. Acesso em: 15 jul. 2023

VIEIRA, N. Literacia Científica e Educação de Ciências. Dois objetivos para a mesma aula. Revista Lusófona da Educação, [S.I], v. 10, p. 97-108, 2007. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/636. Acesso em: 15 jul. 2023.

VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C.; MARTINS, I. P. A educação em ciências com orientação CTS: atividades para o ensino básico. Porto: Areal editores, 2011.

VILALLONGA, R. M. P. Los trabajos prácticos en la educación infantil y en la educación primaria. In: Las ciencias en la escuela: Teorías y prácticas. Barcelona: Graó, 2002. p. 65–78.

ZIMAN, J. The rationale of STS education is in the approach. In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. S. (eds.). STS Education: International Perspectives on Reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 21-31.

Published

28/12/2023

How to Cite

SILVA, P. C.; RODRIGUES, A. V. Development of a science curriculum proposal for the first years of schooling: Foundations, process and product. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023072, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18275. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18275. Acesso em: 15 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.