Institutional assessment directed to planning at the university
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.20722Keywords:
Institutional assessment, Planning, In-Process assessment, UniversityAbstract
This article analyzes institutional assessment from the perspective of the composition and regulation of educational planning. The objective is to highlight the contribution of the evaluation methodology in the process of developing evaluation instruments capable of offering a more qualitative portrait of the different dimensions and sectors of the institution, in addition to supporting the construction of future actions in a systematic way and aligned with the university’s reality and advances.
Downloads
References
Ardoino, J., & Berger, G. (1986). L’évaluation comme interprétation. Pour, 107(junho, julho, agosto), 120–127. [Tradução: Manuela Terrasêca]
Bergamini, C. W. (1992). Avaliação de desempenho humano na empresa. Atlas.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives (Vol. 1). David McKay.
Bonniol, J.-J., & Vial, M. (2001). Modelos de avaliação: Textos fundamentais. Artmed.
Chiavenato, I. (1994). Recursos humanos. Atlas.
Chiavenato, I. (1998). Desempenho humano nas empresas: Como desenhar cargos e avaliar desempenhos. Atlas.
Coopers & Lybrand (Equipe). (1996). Remuneração estratégica: A nova vantagem competitiva. Atlas.
Farah, F. (2004). Ética na gestão de pessoas: Uma visão prática. Edições Inteligentes.
Galbraith, J. R. (1974). Organization design: An information processing view. Interfaces, 4, 28–36. https://pt.scribd.com/document/442053861/Galbraith-Information-Processing-View-1-pdf
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business School Press.
Kourganoff, W. (1990). A face oculta da universidade. Editora da Unesp.
Lemes, S. de S. (2001). A avaliação educacional e escolar: Possibilidades para uma dimensão formuladora de políticas públicas na educação nacional. Cadernos de Educação. Araraquara (SP): Laboratório Editorial FCL, jul.–dez.
Lefton, R. E. (1977). Effective motivation through performance appraisal. Wiley-Interscience Publication.
Matus, C. (1987). Planificación y gobierno. Fundación Altadir. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b906c9fb-0142-431a-bc82-57ee43411ba8/content
McGregor, D. (1960). The human side of enterprise. McGraw-Hill Publishing Company Ltd.
Tyler, R. W. (1974). Princípios básicos de currículo e ensino. Globo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.


