EVALUATION OF TEACHING-LEARNING FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND STUDENTS OF DEGREE IN LANGUAGES (PORTUGUESE) AT UNIVERSIDADE ESTADUAL VALE DO ACARAÚ (UVA)

Authors

  • Neudiane Moreira Felix Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA
  • Evaneide Dourado Martins

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9976

Keywords:

Teaching-learning evaluation. Professors. Students.

Abstract

This paper is a result form a research applied to Degree in Languages (Portuguese) course at Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), located in Sobral, estate of Ceará, Brazil. The aim was to comprehend the perspective from professors and students about the evaluation of the teaching-learning process. In theoretical reference we refer to authors like: Antunes (2001), Carneiro (1998), Freire (1983, 1996), Hoffman (2011), and others who research about evaluation and its influences on teaching and learning processes. We emphasize the consultation  accomplished on institutional documents of Degree in Languages (Portuguese) in order to gather information regarding the formative process of those who attend to that degree at UVA. The research had a qualitative nature, being configured as a case study and the methodological procedures included both professors and students testimonials, from the subjective question: “What do you understand by evaluation?”. The results allowed us to perceive a transforming aspect of professors’ practices and their concern with overcoming the theory and practice binome, through activities that involve graduates’ social and pedagogical areas of work. We can also perceive that there is a very intense need to proceed with a dialogical problematization of classroom experiences and learning, working everyday with multiple reflections that can reveal the educational beliefs that permeate the imaginary and the existing relationships between the protagonists of the educational praxis: educators and learners, in face of the evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neudiane Moreira Felix, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Especialista em Gestão e Docência da Educação Superior pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2014). Possui graduação em Letras pela UVA (2009). Ministra disciplinas pelo Instituto de Estudos e Pesquisas do Vale do Acaraú-IVA Sobral-CE desde 2010. Professora Pesquisadora II do Plano Nacional de Articulação e Formação de Professor da Educação Básica - PARFOR/UVA/CAPES através da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Atualmente atua na área de Educação a Distância do Instituto Superior de Teologia Aplicada - INTA.

 

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa a avaliação educacional. Brasília: Líber Livro editora, 2005.

ANTUNES, C. Como desenvolver as competências em sala de aula. 4. Ed. Petrópolis:

Vozes, 2001.

BARRETO, A. C. de O. et al. Método de avaliação discente em um curso de graduação baseado em metodologias ativas. In: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v, 12, n. 2, p. 1005-1019, 2017. ISSN: 1982-5587. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.8745>. Acesso em: 10 mar. 2017.

BATISTA, S. M. M.; DE MELO IBIAPINA, I. M. L. Possibilidades da prática avaliativa no ensino superior: uma experiência colaborativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 4, p. 1994-2011, 2016. E-ISSN 1982-5587. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n4.7392>. Acesso em: 10 mar. 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. p. 27894.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARNEIRO, M. A. LDB Fácil: Leitura crítico-compreensiva: artigo a artigo. 9.ed. –Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 14. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática em construção da pré-escola à universidade. 9. Ed. Porto Alegre: Mediação, 1996.

GARCIA, R. L. A avaliação e suas implicações no fracasso/sucesso. In: ESTEBAN, M.

T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5. Ed., Petrópolis: DP

et Alii, p. 25-42, 2008.

HADJI, C. Compreender que a avaliação formativa não passa de uma “utopia promissora”. In: HADJI, CHARLES. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora. 31. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 15.ed. São Paulo: Cortez, 1994.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.

LUCKESI. C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 1999.

MAGALHÃES, G. M.; MARSIGLIA, A. C. G. A avaliação na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. In: Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n.15, p.235-248, 2013. ISSN: 1519-9029. Disponível em: <http://seer.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9354/6206>. Acesso em: 10 mar. 2017.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PROJETO POLÌTICO-PEDAGÒGICO DO CURSO DE LETRAS DA UVA – Versão 2011, cedido pela Coordenação do Curso de Letras da UVA.

SAVIANNI. D. Saber escolar, currículo e didática. 3. Ed. Campinas: Autores Associados, 1998.

SAVIANNI. D. Democratização da escola pública. São Paulo: ática, 1967.

VIEIRA, J. J.; MORAES, M. P. de.; VIEIRA, A. L. da C. Avaliação e Políticas Públicas em Educação: fatores determinantes na qualidade e formação de profissionais. nº 16, 2014. In: Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara/SP, n.16, p. 4-000, 19, 2014. ISSN: 1519-9029. Disponível em: < http://seer.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9357/6208 >. Acesso em: 10 mar. 2017.

Published

07/04/2017

How to Cite

FELIX, N. M.; MARTINS, E. D. EVALUATION OF TEACHING-LEARNING FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND STUDENTS OF DEGREE IN LANGUAGES (PORTUGUESE) AT UNIVERSIDADE ESTADUAL VALE DO ACARAÚ (UVA). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 502–521, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.9976. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9976. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos