Psychology in basic education in the public school system in Piauí

an analysis of public notices for competitive exams and selection processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20563

Keywords:

School Educational Psychology, Basic Education, Public Policy

Abstract

This exploratory and descriptive documentary research examines the work of educational school psychologists in the state of Piauí, through the analysis of public tenders or selection processes. The objective of this selection and analysis was to understand the concepts/duties of the position, theoretical perspectives, and central issues present in the tenders in order to verify to what degree they reflect the provisions of Law No. 13,935/2019. Six announcements were selected, published between 2020 and 2024, covering six regions of Piauí. An analysis was carried out around the following categories: service provision, hiring modalities, and implementation of Law No. 13,935/2019. The main results pointed to: significant disparity in hiring conditions; predominance of temporary contracts; reduced number of vacancies; and lack of knowledge about the real role of psychology professionals in educational institutions. These aspects directly impact the continuity and effectiveness of the work of school educational psychology, highlighting the need to comply with legislation and implement public policy.

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Author Biographies

Cássia Medeiros, Universidade Federal do Pará

Universidade Federal do Pará, Belém – PA – Brasil. Doutoranda em Psicologia. Mestre em Educação.

Fauston Negreiros, Universidade de Brasília

Universidade de Brasília, Brasília – DF – Brasil. Doutor em Educação. Psicólogo.

Marilene Proença Rebello de Souza, Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo, São Paulo – SP – Brasil. Doutora em Psicologia.

Lucas Farias dos Santos, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduando de Psicologia.

Thayná Pires de Oliveira, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduanda de Psicologia.

Maria Clara de Assis Nascimento, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduanda de Psicologia.

Yasmin de Carvalho Leal, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduanda de Psicologia.

Ana Queila Gonçalves Silva, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduanda de Psicologia.

Lorenna Munise Santos do Nascimento, Universidade Estadual do Piauí

Universidade Estadual do Piauí, Teresina – PI – Brasil. Graduanda de Psicologia.

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Published

30/10/2025

How to Cite

MEDEIROS, C.; NEGREIROS, F.; SOUZA, M. P. R. de; SANTOS, L. F. dos; OLIVEIRA, T. P. de; NASCIMENTO, M. C. de A.; LEAL, Y. de C.; SILVA, A. Q. G.; NASCIMENTO, L. M. S. do. Psychology in basic education in the public school system in Piauí: an analysis of public notices for competitive exams and selection processes. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e025016, 2025. DOI: 10.30715/doxa.v26i00.20563. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/20563. Acesso em: 5 dec. 2025.

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