Public policies of education in Brazil: school failure, blame of the students and innocence of the school Janine
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10372Keywords:
Education. School. School failure. Evaluation. Contexts.Abstract
The present study discusses education policies in Brazil, focused on issues of blame of the child who fails in school, from the unilaterality of the gaze, when the school refuses to discuss its evaluation, selection and classification criteria. Disregarding the social, family and economic contexts of the students means to consider that these students have equal performances, acquire their skills and abilities from the same pedagogical method and with the same pace of learning. This study evidences the falsity of these premises, when it recognizes the relevance of the individual differences and the attempt of the school's innocence in relation to its own performance. Recent research (2015) points out that learning difficulties result in failure at school, represent teachers' unpreparedness to understand differences, and pedagogical errors in adopting methods that distanced themselves from children's linguistic and cultural repertoires. It is also noticed the absence of Social Worker mediation between the family, the school and the community to facilitate the success of the child in school.
Downloads
References
ASINELLI-LUZ, A. Educação e cidadania: a formação continuada de professores e a perspectiva da não-exclusão na escola In: ASSIS, M. C. de; ASSIS, O. Z. Mantovani (Orgs.). Educação e cidadania. Anais... XXII Encontro Nacional de Professores do PROEPRE. Campinas: FE, 2005.
BRASIL. Secretaria de Estado de Assistência Social. Projeto Centro Nacional de Formação Comunitária. Brasília, [1998].
BASSEDAS, E. et al. Intervenção educativa e diagnóstico psicopedagógico. Porto Alegre: Artmed. 1996
BECKER F. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed.2001.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente, Lei Federal n. 8.069/90, de 13 de julho de 1990, dispõe sobre a proteção integral à criança e ao adolescente. Brasília: Ministério da Justiça, 1995.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 out. 1988. São Paulo: Atlas, 1999.
CADERNOS CEDES, n. 35. Implicações pedagógicas do modelo histórico cultural. 2 ed., jul. 2000.
CARVALHO J. M.; MACHADO M. C. G. Imaginário social e processos de institucionalização da produção acadêmica científica sobre a questão do professor. In: Revista Estudos. Mestrado em Educação da UCDB. MT, nº 14, 2002.
CIASCA, S. M.; ROSSINI, S. D. R. Distúrbio de aprendizagem: mudanças ou não? Correlação de uma década de atendimento. Temas sobre desenvolvimento, 8(48): 11-16, 2000.
COSTA, A. C. G. da. O Estatuto da criança e do adolescente e a política de atenção à infância e à juventude. In: Ciclo de Seminários: discutindo a assistência social no Brasil, 1995.
FRANZOI, N. L. Entre a formação e o trabalho trajetória de identidades profissionais. Porto Alegre: Ed UFRGS, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. RJ: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. RJ: Paz e Terra, 2002.
FONSECA, V. Introdução às dificuldades de aprendizagem. 2 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
JESUS N. Manual de dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed. 1998.
GRÉGOIRE. J. Avaliando as aprendizagens: os aportes da psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed. 2000
GIMENO SACRISTAN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed 2009
IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. PNAD, 2007. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/sites/000/2/comunicado_presidencia/ 08_10_07_Pnad_PrimeirasAnalises_N11demografia.pdf. Acesso em: 15 maio 2008.
MACHADO. N. Epistemologia e Didática. SP: Cortez 1999.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 1993.
NEGRINI. A. Aprendizagem e desenvolvimento infantil. RS: Prodil. 1996
NOGUEROL, A. Aprender na escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
OLIVEIRA. V. F. (Org) Imagens de professor. Ijuí: Ed. Inijui.2000.
PARANÁ. Conselho Estadual de Defesa da Criança e do Adolescente. Política de atendimento dos direitos da criança e do adolescente no estado do Paraná. 3 ed. Curitiba: CEDCA, 20
PADILHA, A. M. L. Práticas pedagógicas em educação especial. Campinas, 2001.
PLACCO, V. (Org). Psicologia e educação: revendo contribuições. SP: Educ, 2000.
PRADA. L. Formação participativa de docentes em serviço. Taubaté: Cabral Ed. Universitária, 1998.
POZO, J. Aprendizagens e mestres. Porto Alegre: Artmed. 2002.
RICCIO, C. Neurological basis of attention déficit hyperactivy disorder. The Concil for exceptional Childdren, n. 2, 1999.
RODRIGUES, J. M. C. et al. O Insucesso escolar. João Pessoa: Revista Conceitos, Aduf.
RODRIGUES, J. M. C. et al. Construindo trilhas refazendo caminhos. João Pessoa: Ed Ideias, 2013.
RODRIGUES, J. M. C. Afetos e desafetos na educação infantil. Artigo. Creche. UFPB, 2001.
RODRIGUES. J. M. C. Um estudo sobre a dislexia. UFPB/CE/JP. 2001.
RODRIGUES, J. M. C; GAUDENCIO, R. (Org). Formação docente: coletando textos, discutindo idéias. JP: Ed. Universitária, 2004.
RODRIGUES, J. Construindo a profissionalização docente. JP: Ed Universitária, 2003.
RODRIGUES. J. M. C. O autista e sua educação.JP: Ed Universitária, 2005.
RODRIGUES. J. M. C. Autismo: um estudo psicopedagógico. RJ: Wak, 2010.
RODRIGUES. J. M. C.; FERNANDES, W. L. V. (Org). Trabalhando as diferenças com os (des)iguais. JP: Ed Universitária, 2004.
ROSS, A. Aspectos psicológicos dos distúrbios de aprendizagem da leitura e da escrita. Mac. Graw Hill, 1997.
SANTOS, E. A. dos. Criança e adolescente sujeitos de Direito. Revista IBCT. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/article/view/56/78. Acesso em: 9 jul. 2008.
SOARES, M. Linguagem e escola uma perspectiva social. SP: Ed. Ática, 2000.
SCHON. D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: ArtMed, 2002.
SCRIPTORI, C. C. Cidadania e escola: alguns pontos de reflexão sobre os caminhos de uma educação para a cidadania. In: ASSIS, M. C. de.; ASSIS, O. Y. Z. M. (Orgs). Educação e cidadania. XXII Encontro Nacional de Professores do PROEPRE. Campinas: FE, 2005.
VERONESE, J. R. P.; RODRIGUES, W. M. A figura da criança e do adolescente no contexto social: de vítimas a autores de ato infracional. Brasília: ABMP, 2001.