The construction of knowledge from the reality of education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10707Keywords:
Dialogue, Epistemology, Politics.Abstract
The text aims to do approximations to the thought of Paulo Freire as the focus on the constitution of a dialectical relationship between social practices and knowledge, in such a way that human beings take a critical and creative stance towards the world of which they are part. From a critical descriptive study, resulting from a qualitative, bibliographical research, one has as an intention to list presuppositions that demonstrate, in the Freire´s conception, the making of a popular and liberating human education that does not accept the fatalism of the precariousness of the human being exposed to suffering. The investigation takes as its starting point Freire's dialectic-dialogic relations imbricated the inseparable vision between epistemology and politics, taking into account the desired transformations in the lived context.Downloads
References
ANDREOLA, B. Mundo. In: STRECK, Danilo.; REDIM, Euclides.; ZITKOSKI, Jaime Jose (orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 282-283.
CALADO, A. J. F. Paulo Freire: sua visão de homem, de homem e de sociedade. Caruaru: FAFICA, 2001.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
FREIRE, P. Quatro cartas aos animadores de Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In: BEZERRA COSTA, M. A.; BRANDÃO, C. R. (Orgs). A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1980. p. 136-195.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1983.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GHIGGI, G.; Paulo Freire e a revivificação da educação popular. Educação. Porto Alegre, v. 33, n. 2, p. 111-118, maio/ago., 2010.
JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
KRONBAUER, L G. Ação-reflexão. In: STRECK, D.; REDIM, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 23-24.