The construction of knowledge from the reality of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10707

Keywords:

Dialogue, Epistemology, Politics.

Abstract

The text aims to do approximations to the thought of Paulo Freire as the focus on the constitution of a dialectical relationship between social practices and knowledge, in such a way that human beings take a critical and creative stance towards the world of which they are part. From a critical descriptive study, resulting from a qualitative, bibliographical research, one has as an intention to list presuppositions that demonstrate, in the Freire´s conception, the making of a popular and liberating human education that does not accept the fatalism of the precariousness of the human being exposed to suffering. The investigation takes as its starting point Freire's dialectic-dialogic relations imbricated the inseparable vision between epistemology and politics, taking into account the desired transformations in the lived context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luis Castro de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande, RS.

Professor associado da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestre e Doutor em Ciência da Computação. Mestre e Doutor em Educação.

Luciane Albernaz de Araujo Freitas, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense - IF SUL. Pelotas, RS.

Professora do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense, Mestre em Desenvolvimento Social. Doutora em Educação Ambiental.

References

ANDREOLA, B. Mundo. In: STRECK, Danilo.; REDIM, Euclides.; ZITKOSKI, Jaime Jose (orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 282-283.

CALADO, A. J. F. Paulo Freire: sua visão de homem, de homem e de sociedade. Caruaru: FAFICA, 2001.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

FREIRE, P. Quatro cartas aos animadores de Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In: BEZERRA COSTA, M. A.; BRANDÃO, C. R. (Orgs). A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1980. p. 136-195.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1983.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GHIGGI, G.; Paulo Freire e a revivificação da educação popular. Educação. Porto Alegre, v. 33, n. 2, p. 111-118, maio/ago., 2010.

JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KRONBAUER, L G. Ação-reflexão. In: STRECK, D.; REDIM, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 23-24.

Published

07/01/2018

How to Cite

FREITAS, A. L. C. de; DE ARAUJO FREITAS, L. A. The construction of knowledge from the reality of education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 365–380, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10707. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10707. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos