A legacy of John Dewey for school administration: a reading of the work life and education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12378Keywords:
Dewey, Democracy, School Administration.Abstract
This article aims to discuss contributions of John Dewey's “Life and education” to school administration. For this, the purpose of the school proposed by Dewey in the referred work is analyzed, through a concept of school administration as mediation for the accomplishment of determined ends. It appears that Dewey contributes to the school administration, in that it proposes democracy as a principle that must guide education - understood in its administrative and pedagogical aspects, in an undissociated way.Downloads
References
DEWEY, John. Vida e educação. 5. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
LOURENÇO FILHO, Manuel B. Prefácio. In: DEWEY, John. Vida e educação. 5. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
OZMAN, H. A.; CRAVER, S. M. Fundamentos filosóficos da educação. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2001.
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010a.
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 36, n.3, p. 763-778, set./dez. 2010b.
PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
TEIXEIRA, Anísio S. A pedagogia de Dewey. In: DEWEY, John. Vida e educação. 5. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959. p. 1-49.
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Natureza e função da administração escolar. In: DEWEY, John et al. Administração escolar. Salvador: Anpae, 1968, p. 9-17.
WESTBROOK, Robert B (Org.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 136 p. (Coleção Educadores).