National common curricular base: scientific research scenario on policy production process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13137

Keywords:

BNCC, Curriculum policy, School management.

Abstract

The focus of this research is the process of implementation of the National Common Curricular Base (BNCC – Portuguese initials). The objective of the research is to understand through the academic-scientific productions (ASP) the expectations for the implementation of this curricular policy. Does the problem focus on identifying possibilities and limitations signaled by scientific productions for the BNCC implementation process? This research allowed us to understand challenges and expectations that have been perceived by researchers in the perspectives for its implementation. This study is based on a qualitative approach of the bibliographic research type. As a source of information, we used articles published on the theme between January 2016 and December 2018 in the CAPES journal portal. After categorization and textual analysis, we conclude that the main challenge will be to put into practice a curriculum that was designed outside of basic education teachers. As a possibility, the collaborative union between the management of the education networks and the elementary school was pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. DOU, Sç. 1, p. 27833, 23. dez. 1996. Brasília, DF/BR: DOU. 1996. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 17.fev.2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 542p., 2013 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013- pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 6 set. 2018.

ZAMBON, Luciana B. Organização e desenvolvimento do trabalho escolar no contexto de implementação da proposta de reestruturação curricular do ensino médio da seduc/rs. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria. 2015.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: Uma contribuição para a análise de Políticas Educacionais. Educação & Sociedade, v.27, n.94, p. 47-69, Campinas/BR, jan./abr. 2006.

MINAYO, Maria C. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, Mar. 2012.

Published

09/04/2020

How to Cite

BRUM, A. E. R. National common curricular base: scientific research scenario on policy production process. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 404–411, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13137. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13137. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.