The complexity of current curricular policy challenges in Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14167

Keywords:

Curricular Policy, Youth and adult education, Complexity and challenges

Abstract

The present text develops around the discursive axis called curricular policies in Youth and Adult Education (EJA, Portuguese initials), highlighting the complexity and challenges inherent to these policies, through its purpose of promoting their critical formation as required currently in this 21st century. It adopts historical-dialectical analysis as a research reference. It explains that any proposal for training at EJA, which aims to overcome tensions, contradictions and limits, implies understanding it within its historical, political, epistemological and pedagogical perspective, as well as the multiple practices that condition it and its impacts on the lives of students taking this type of teaching, recognized as active characters in stories of denied rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Nonato Moura Oliveira, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Caxias – MA

Professor Adjunto no Departamento de Educação. Doutorado em Educação (PUC/SP).

Georgyanna Andréa Silva Morais, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Caxias – MA

Professora Adjunta no Departamento de Educação. Doutora em Educação (UFC).

References

ARROYO, M. G. Educação de Jovens e Adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. et al. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19-50.

BEISEIGEL, C. R. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. São Paulo: Pioneira, 1974.

BEISEIGEL, C. R. Considerações sobre a política da união para a educação de jovens e adultos analfabetos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 4, p. 26-34, jan./fev./mar./abr. 1997.

BEISEIGEL, C. R. Questões de atualidade na educação popular: ensino fundamental de jovens e adultos analfabetos ou pouco escolarizados. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 31, p. 7-19, jun. 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo. Acesso em: 3 dez. 2012.

BEISEIGEL, C. R. Alfabetização de jovens e adultos: desafios do século 21. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 84, n. 206/207/208, p. 34-43, jan./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.84i206-07-08.887

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da união: Seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada. Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI CONFINTEA). Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009.

CANÁRIO, R. O que é a Escola? Um “olhar” sociológico. Portugal: Porto Editora, 2005.

CARLOS, E. J. O enunciado da educação de adultos no Brasil: da programação da República à década de 1940. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, n. 29, 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, MG, 2006. 17 p. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/29ra/trabalhos/trabalho/GT18-2344--Int.pdf. Acesso em: 12 set. 2012.

DAYREALL, J. T. Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

DI PIERRO; M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 6, n. esp. 92, p. 1115-1139, out. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018

DI PIERRO; M. C.; JOIA, O.; RIBEIRO, V. M. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos Cedes, Campinas, ano XXI, n. 55, p. 58-77, nov. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300005

DIAS, F. et al. (Org.). Educação de jovens e adultos: o que revelam as pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

FÁVERO, O. Educação de jovens e adultos: passado de histórias; presente de promessas. In: RÍVERO; J.; FÀVERO, O. Educação de jovens e adultos na América Latina: direito e desafio de todos. São Paulo: UNESCO: Moderna, 2009.

GIDDENS, A. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós. Rio de Janeiro. Record, 2011.

HADDAD, S. Tendências atuais na educação de jovens e adultos. Em Aberto, Brasília, vol. 11, n. 4, p. 3-12, out./dez. 1992.

HADDAD, S. A educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In: BRZEZINSKI, I. (Org.). LDB interpretada: distintos olhares se entrecruzam. São Paulo: Cortez, 1997.

HADDAD, S. A participação da sociedade civil brasileira na educação de jovens e adultos e na CONFINTEA VI. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 355-369, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07.pdf. Acesso em: 2 jun. 2010.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 108-130, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07.pdf. Acesso: em: 2 jun. 2011.

OEI. Organização dos Estados Iberoamericanos para a Educação, a Ciência e a Cultura. 1996. Disponível em: http: www.oei.es/educacion.php. Acesso em: 23 out. 2012.

OLIVEIRA, K. M. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 12, p. 59-73, 1999.

PAIVA, J. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, n. 29, 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, MG, 2006. 17 p.

PAIVA, J. Os sentidos do direito à educação de jovens e adultos. Petrópolis, RJ: DP ET Alii/FAPERJ, 2009.

RIBEIRO, V. M. M. Alfabetismo e atitudes: pesquisa junto a jovens e adultos. Campinas, SP: Ação Educativa/Papirus, 1998.

RÍVERO, J. Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos na América Latina, direito humano fundamental e fator social de equidade social. In: RÍVERO; J.; FÀVERO, O. Educação de jovens e adultos na América Latina: direito e desafio de todos. São Paulo: UNESCO: Moderna, 2009.

SÉRGIO, M. C. A organização do tempo curricular na prática pedagógica da educação de jovens e adultos (EJA). Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 3, n. 2, jun. 2008. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum. Acesso em: 1 nov. 2012.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

SINGER, P. Poder, política e educação. Revista Brasileira de Educação. Conferência de abertura da XVIII Reunião Anual da ANPEd, Caxambu, outubro de 1995, n. 1, p. 5-15, 1996.

SOARES, L. et al. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 7-17.

VIEIRA, M. C. Políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Experiências e desafios no município de Uberlândia (anos 80 e 90). In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, n. 23, 2000, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, MG, 2000. 24 p.

VÓVIO, C. L. Alfabetização de pessoas jovens e adultas: outras miradas, novos focos de atenção. In: SAMPAIO, M. N.; ALMEIDA, R. S. (Org.). Práticas de educação de jovens e adultos: complexidade, desafios e propostas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 296-324.

VÓVIO, C. L.; MOURA, M. P; RIBEIRO, V. M. Fundamentos da educação de jovens e adultos. Brasília: SESI, 2001.

Published

01/09/2020

How to Cite

OLIVEIRA, R. N. M.; MORAIS, G. A. S. The complexity of current curricular policy challenges in Youth and Adult Education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1350–1367, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14167. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14167. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos