Effects of the state as a manager on the teacher’s work
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16459Keywords:
State as a manager, External evaluations, Teacher’s knowledge, Teacher’s workAbstract
The present text, which is organized as a theoretical essay, intends to discuss the effects of the (re)configuration of the State - from the perspective of managerialism - on teaching work. To this end, it reflects, in general terms, on the meanings of the managing State in the interface with education and deals with external evaluations and teaching knowledge as objects that illustrate the repercussions of this model of State in teaching work. It is concluded that the teaching functions, understood as those whose central focus was on teaching-learning, has been subsumed by more expanded characteristics that go beyond the external control and training of this professional, thus pointing to the implications of the conditions of work on teacher’s work.
Downloads
References
BALL, Stephen John. Cidadania Global, Consumo e Política Educacional. In: SILVA, Luiz Heron da (org.). A Escola Cidadã no contexto da globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 121-137, 1998.
BALL, Stephen John. Educação como um grande negócio. In: Ball. Stephen J. Educação Global S.A.: Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Trad. Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014. 270 p.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Uma reforma gerencial da administração pública no Brasil. Revista do Serviço Público, São Paulo, v.49, n.1, p. 26, jan./mar. 1998.
GANDIM, Luís Armando; LIMA, Iana Gomes de Lima. Entendendo o estado gerencial e sua relação com a educação: algumas ferramentas de análise. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 69-84, 2012. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/3398/2809. Acesso em: 20 mai. 2019.
HYPÓLITO, Álvaro Luiz Moreira. Trabalho docente e o novo plano nacional de educação: valorização, formação e condições de trabalho. Caderno Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 517-534, set./dez. 2015.
KOSIK, Karel. Dialética da totalidade concreta. In: KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LIMA, Antônio Bosco; SANTIAGO, Sandra Helena Moreira. Reforma do Estado e controle avaliativo. Uberlândia: EDUFU, 2011.
MAUÉS, Olgaíses Cabral. O trabalho docente no contexto das reformas. GT 5 – Política Educacional. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, MG, 2005. Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em: 10 jun. 2021.
PÉREZ, Carlota. Nuevo Patron Tecnológico y Educacion Superior: uma aproximación desde la empresa. Caracas: G. López Ospina, 1991.
ROBERTSON, Susan; VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação*. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 121, p. 1133-1156, dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000400012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 maio 2021.
SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, Maria Aparecida; SILVA JUNIOR, Celestino Alves (org.). Formação do educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: Unesp, 1996. p. 145-155.
SAVIANI, Dermeval: PDE Plano de Desenvolvimento da Educação: análise crítica da política do MEC. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2009.
SAVIANI, Dermeval. Como avançar? Desafios teóricos e políticos da pedagogia histórico–crítica hoje. In: PASQUALINI, Juliana Campregher; TEIXEIRA, Lucas André; AGUDO, Marcela de Moraes (org.). Pedagogia histórico–crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018. p. 235-255.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Avaliação e responsabilização pelos resultados: atualizações nas formas de gestão de professores. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 29, n. 1, 127-160, p. 142, jan./jun. 2011.
SHIROMA, Eneida Oto. Experiências coletivas de pesquisa em políticas educacionais: possibilidades para uma melhor intervenção na realidade concretas. [Entrevista concedida a Fernando Santos]. Revista Panorâmica, Barra do Garças, p. 274-281, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.