Continuous training of teachers in times of pandemic
Contributions by the coordinator for teacher training and distance education of the state of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17120Keywords:
Teacher training, Remote teaching, Public education, Education and pandemicAbstract
This text presents a research whose main objective was to investigate whether the courses offered by the Coordination of Teacher Training and Distance Education CODED/CED, from the Ceará State Department of Education, in 2020, contributed to the strengthening of teaching practice with remote teaching. In the same perspective, it intended to identify the main challenges encountered by CODED/CED for the implementation of courses and training in the period of the pandemic caused by COVID-19 with teachers from the state education network of Ceará. The work referred to a qualitative research. For the production of data, the questionnaire (composed of open questions) developed with four education professionals who work at CODED/CED and the document analysis stood out. In conclusion, it should be noted that the work promoted by CODED/CED, throughout 2020, was fundamental in contributing to the strengthening of teaching work towards the use of digital technologies and remote teaching. As challenges, the following were highlighted: a) time for training activities; b) the lack of adherence on the part of some basic education teachers; and c) the infrastructure, sometimes inadequate, among others.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Available: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Access: 02 Dec. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 7/2010, de 07 de abril de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2010. Available: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5062-parecercne-seb7-2010&Itemid=30192. Access: 21 Aug. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Available: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Access: 12 Apr. 2021.
FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: Um olhar a partir da epistemologia do conceito. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Available: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Access: 09 Set. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
GADOTTI, M. Escola cidadã. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
GARCIA, C. M. Formação de professores: Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GAROFALO, D. Como as ferramentas digitais contribuem para o processo de aprendizagem? Nova Escola, 2018. Available: https://novaescola.org.br/conteudo/12714/como-as-ferramentas-digitais-contribuem-para-o-processo-de-aprendizagem. Access: 20 Apr. 2021.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: Formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: Teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, M. (org.) O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.
MEDEIROS, E. A. Formação interdisciplinar de professores: Estudo pedagógico curricular sobre a licenciatura em educação do campo da Universidade Federal do Semi árido. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, UECE, CE. 2019. Available: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UECE-0_9fd8c6d01660c2d9488b9d65770626be. Access: 06 May 2021.
MEDEIROS, E. A.; VARELA, S. B. L.; NUNES, J. B. C. Abordagem Qualitativa: Estudo na Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2014). Holos, v. 2, p. 174-189, ago. 2017. Available: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481554847013.pdf. Access: 19 Oct. 2020.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F. D. R.; GO-MES, R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 25. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2007.
NÓVOA, A. Prefácio. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de Professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
PERRENOUD, P. As dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, C. F. O ensino da leitura e a formação em serviço do professor. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 29-34, jan./jun. 2002. Available: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23907/0. Access: 03 June 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.