Psychology and education

Behavioral management as praxis and study strategy for ASD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18689

Keywords:

Psychology, Education, Behavioral management, ASD

Abstract

The primary objective of this article is to delve into behavioral management grounded in Behavior Analysis, aiming to stimulate reflective praxis and a thorough exploration of Autism Spectrum Disorder (ASD). Employing the methodology of the Aberrant Behavior Checklist (ABC) and pre-and post-test filming, the study aimed to outline and compare the frequency of appropriate and inappropriate behaviors among children displaying atypical behavior in individual care. Additionally, it sought to assess the appropriate and improper behavioral repertoire of education and health professionals in handling these behaviors before and after participating in a training program centered on developing effective management strategies. The results yielded positive outcomes, demonstrating a significant increase in appropriate behaviors and a noteworthy decrease in inappropriate behaviors among professionals and the children involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Yazawa, Tribunal de Justiça de São Paulo

Psicóloga do Judiciário. Doutorado em Psicologia (UNESP).

Fabiola Colombani , Universidade de Marília

Docente e supervisora de estágio do Curso de Psicologia e Coordenadora da Clínica de Psicologia. Doutorado em Educação (UNESP).

Gelci Saffiotte Zafani, Universidade de Marília

Docente e supervisora de estágio do Curso de Psicologia. Mestrado em Educação (UNESP).

References

AMAN, M. G. et al. The aberrant Behavior checklist: a Behavior rating scale for the assessment of treatment effects. American Journal of Mental Deficiency, [S. l.], v. 89, n. 5, p. 485-491, 1985.

BOUTOT, A.; TINCANI, M. The complete guide to autism spectrum disorders: autism encyclopedia. 2. ed. Waco, Texas: Prufrock Press Inc., 2009.

CARRARA, K. Behaviorismo radical: crítica e metacrítica. São Paulo: Unesp, 2005.

CARMO, J. S.; BAPTISTA, M. Q. G. Comunicação dos conhecimentos produzidos em análise do comportamento: uma competência a ser aprendida? Estudos de Psicologia, v. 8, n. 3, 499-503, 2003.

COWDERY, G. E.; IWATA, B. A.; PACE, G. M. Effects and side effects of DRO as treatment for self-injurious Behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, [S. l.], v. 23, p. 497-506, 1990.

DIGENNARO, F. D.; MARTENS, B. K.; KLEINMANN, A. E. Comparison of performance feedback procedures on teachers’ threatment implemention integrity and students’ innapropriate Behavior in special education classrooms. Journal of Applied Behavior Analysis, [S. l.], v. 40, p. 447-461, 2007.

HENKLAIN, M. H. O.; CARMO, J. S. Contribuições da análise do comportamento à educação: um convite ao diálogo. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], v. 43, n. 149, p. 704-723, 2013.

IWATA, B. A. et al. Toward a functional analysis of self-injury. J Appl Behav Analysis, [S. l.], v. 27, n. 7, p. 197-209, 1994. DOI: 10.1901/jaba.1994.27-197.

LUNA, S. V. A crise da educação e o Behaviorismo. Que parte nos cabe nela? Temos soluções a oferecer? In: CARRARA, K. (org.). Educação, Universidade e Pesquisa. III Simpósio em Filosofia e Ciência: Paradigmas do Conhecimento no Final do Milênio. São Paulo: FAPESP/Unesp-Marília-Publicações, 2000. p.143-155.

MILTENBERGER, R. G. Modificação do comportamento: Teoria e prática. Cengage, São Paulo, 2018.

REY, D. D. Avaliação e intervenção em casos de comportamento agressivo e autolesivo. In: DUARTE, C. P.; COLTRI E SILVA, L.; VELLOSO, R. L. (org.). Estratégias da Análise do comportamento aplicada para pessoas com transtorno do espectro do autismo. [S. l.]: Memnon, Publicações científicas, 2018.

TEIXEIRA, A. M. S. Análise de contingências em programação de ensino infantil: liberdade e efetividade na educação. Santo André, SP: ESETec Editores Associados, 2006.

TODOROV, J. C., MOREIRA, M. B. Psicologia, comportamento, processos e interações, Psicol. Reflex. Crit. [online], [S. l.], v. 22, n. 3, p. 404-412, 2008.

YAZAWA, T.; FORNAZARI, S. A.; RODRIGUES, O. M. P. R. R. Graves problemas de comportamento no atendimento em saúde: como lidar? 2018. (Material de capacitação não publicado).

Published

17/11/2023

How to Cite

YAZAWA, T.; COLOMBANI , F.; ZAFANI, G. S. Psychology and education: Behavioral management as praxis and study strategy for ASD. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023064, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18689. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18689. Acesso em: 14 may. 2024.