Art and the body as anti-racist education

implementing Slam, Amapiano and Theater in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19947

Keywords:

Anti-Racist Education, Liberating education, Art, Body, Slam

Abstract

This article presents the study and practice of an antiracist education project conducted at a Municipal School in Rio de Janeiro, utilizing art and the body as essential pedagogical tools to address the project's central themes: racism and liberating education. Theoretical concepts such as Augusto Boal's Theater of the Oppressed, African cultural expressions like Amapiano, and Afro-diasporic artistic manifestations such as Slam Poetry and Black Literature underpin and guide the project's main educational practices. Aimed at raising students' awareness of racial issues, valuing their ancestry, and deconstructing prejudices associated with Afro-Brazilian cultural expressions, interactive dynamics, and classroom activities were implemented to combat racism. This experience highlights the urgency of pedagogical practices that inspire cultural, social, and subjective changes from an early age, fostering a liberating, conscious, and antiracist education.

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Author Biographies

José Jairo Vieira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professor Titular da UFRJ e Permanente dos programas de Pós-graduação em Educação e de História Comparada (UFRJ). Professor Visitante da Universidade de Aveiro, Portugal. Pós-doutorando em Educação da Universidade Federal do Pará.
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do

Adriana Barbosa Conceição, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Graduanda em Pedagogia da UFRJ.

Jorge Ariel Tavares dos Santos de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Graduando em Música da UFRJ.

Jean Costa do Prado, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Graduando em Pintura da UFRJ.

Maria Cecília Braga Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Licenciatura em Letras da UFRJ.

Claudio Aroldo da Paixão Medeiros, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professor do Ensino Básico. Doutor em Educação (UFRJ).

Shirleia dos Santos Peixoto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professora do Ensino Básico. Doutoranda em Educação (UFRJ).

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Published

30/12/2024

How to Cite

VIEIRA, J. J.; CONCEIÇÃO, A. B.; OLIVEIRA, J. A. T. dos S. de; PRADO, J. C. do; GOMES, M. C. B.; MEDEIROS, C. A. da P.; PEIXOTO, S. dos S. Art and the body as anti-racist education: implementing Slam, Amapiano and Theater in the school environment. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023045, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19947. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19947. Acesso em: 23 apr. 2025.