SCHOOL MANAGEMENT: CHALLENGES IN THE MEDIATION OF RELATIONSHIPS OF COEXISTENCE

Authors

  • Cristiane Machado Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais (Depase) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas
  • Angela Maria Martins Pesquisadora Senior da Fundação Carlos Chagas. Professora do PPGE da Universidade Cidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9498

Keywords:

Public policy. School management. Conflicts in school.

Abstract

This work integrates larger research that analyzes the School Protection System (SPE), a government program implemented in 2010 by the State Department of Education of São Paulo. The objective is to understand, based on data obtained in an exploratory study, carried out in collaboration with Regional Teaching Offices, the opinion of 37 school directors on human and professional relations in school daily life; Relationship of the management with the support network and possible implications of School and Community Mediator Teachers (PMECs) in the school dynamics. A relative contradiction was identified in the directors responses, although the acknowledgment of most of the importance of the PMEC's role in the reduction and mediation of conflict situations in school is perceptible.

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Author Biographies

Cristiane Machado, Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais (Depase) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Professora do Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais (Depase) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas.

Angela Maria Martins, Pesquisadora Senior da Fundação Carlos Chagas. Professora do PPGE da Universidade Cidade de São Paulo

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp, com pós-doutoramento em Políticas Educacionais pelo Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Pesquisadora Senior da Fundação Carlos Chagas. Professora do PPGE da Universidade Cidade de São Paulo.

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Published

07/04/2017

How to Cite

MACHADO, C.; MARTINS, A. M. SCHOOL MANAGEMENT: CHALLENGES IN THE MEDIATION OF RELATIONSHIPS OF COEXISTENCE. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 350–362, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.9498. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9498. Acesso em: 15 may. 2024.

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