Inclusion in higher education: a process on the agenda at the Federal University of Juiz de Fora - UFJF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13104

Keywords:

Educational inclusion, University graduate, Professional training.

Abstract

The paper analyzes how to set up the inclusion of private criteria in the context of educational policy educational system management materialized by the Ministry of Education of Mato Grosso do Sul (SED/MS) from 2007 to 2013. He worked with bibliographical and documentary research. It was found to replace the democratic management by another logical management guided by goals in organizational scale aimed at Total Quality Education. Thus, SED/MS sought suit management model, which is based on the principle of efficiency, with an emphasis on results through the implementation of the proposed “Education for Success”. This proposal has changed, for example, procedures for the provision of post of school principal as establishing assessment systems through occupational certification as an instrument of meritocracy and competition for the director function of state schools. The results of this analysis point out that the UFJF, through the NAI, has been building an experience with potential to unchain cultures, policies and practices of inclusion in the academic community, with students as main protagonists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cassiano Caon Amorim, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professor do Departamento de Educação da UFJF. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFJF) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Básica (PPGP/UFJF). Atualmente é Pró-Reitor Adjunto de Graduação na UFJF.

Katiuscia C. Vargas Antunes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professora do Departamento de Educação da UFJF e do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/CAED/UFJF). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diversidade (NEPED-UFJF) e do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica.

Mylene Cristina Santiago, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professora do Departamento de Educação da UFJF e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF. Pesquisadora do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica.

References

BOOTH, T; AINSCOW, M. Index para inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução Mônica Pereira dos Santos, PHD. 3. ed. Rio de Janeiro: LaPEADE, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008.

CABRAL, L. S. A. Políticas de ações afirmativas, pessoas com deficiência e o reconhecimento das identidades e diferenças no ensino superior brasileiro. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 57, abr. 2018.

______; MELO, F. R. L. V. Entre a normatização e a legitimação do acesso, participação e formação do público-alvo da educação especial em instituições de ensino superior brasileiras. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, número especial, p. 55-70, dez. 2017.

MATOLA, Paulo Ulisses. O desenvolvimento de competências profissionais em projetos de treinamento profissional do Centro de Biologia da Reprodução da Universidade Federal de Juiz de Fora como contribuição para a formação do graduando. 2015. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

MELO, S. L.; BORGES, L. O. A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do jovem. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 27, n. 3, p. 376-395, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98932007000300002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 maio 2019.

UFJF. Diretoria de Ações Afirmativas. Disponível em: https://www.ufjf.br/diaaf/. Acesso em: 16 maio 2019.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

01/08/2019

How to Cite

AMORIM, C. C.; ANTUNES, K. C. V.; SANTIAGO, M. C. Inclusion in higher education: a process on the agenda at the Federal University of Juiz de Fora - UFJF. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 334–348, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13104. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13104. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática