Evaluation of a Social Skills Formation Program for Teachers from the perspective of teachers and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.13924

Keywords:

Teacher social skills, Continuing formation, Evaluation

Abstract

The objective of this research, of qualitative and quantitative nature, is the evaluation of a Social Skills Formation Program for Teachers - PFHS-D (Portuguese initials), from the perspective of teachers and their high school students. The research is justified by the need to conduct studies on teacher education, focused on affective interaction with basic education adolescent students, which is lacking in interventions and continually challenged by public policies that lead to a precariousness of teaching work. As a method to evaluate the PFHS-D, specific tests and questionnaires were used, obtaining data from teachers and students, looking for signs of improvement or worsening in the interactions and in the Social Skills of teachers. Five teachers and 13 students from a school in the northwest of the State of São Paulo participated in this research. The results showed that there was a significant acquisition of new socially skilled behaviors, confirmed both by assessments conducted with teachers and their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Angelo Fiorot Junior, Universidade de Araraquara (UNIARA), Araraquara – SP

Mestrado em Processos de Ensino, Gestão e Inovação.

Maria Lucia Oliveira Suzigan Dragone, Universidade de Araraquara (UNIARA), Araraquara – SP

Docente no Programa de Pós-graduação em Processos de Ensino Gestão e Inovação. Doutorado em Educação Escolar (UNESP). Apoio Funadesp.

References

BOLSONI-SILVA, A. T.; MARTURANO, E. M. Práticas educativas e problemas de comportamento: uma análise à luz das habilidades sociais. Estud. psicol., Natal, v. 7, n. 2, p. 227-235, jul. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2002000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 abr. 2020.

CABALLO, V. E. Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. São Paulo: Santos Editora, 1999.

COX, J.M.; DAVISON, A. The visual analogue scale as a tool for self-reporting of subjective phenomena in the medical radiation sciences. The Radiographer, Sydney, v. 1, n. 52, p. 22-24. Disponível em: http://www.minnisjournals.com.au/articles/rad%20apr%2005%20visual%20analogue%20scale.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Habilidades sociais e construção de conhecimento em contexto escolar. In: ZAMIGNANI, D. F. (Org.). Sobre comportamento e cognição. Santo André: ARBytes Editora, 1997. v. 3, cap. 2, p. 234-250.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Habilidades sociais e educação: pesquisa e atuação em psicologia escolar / educacional. In: DEL PRETTE, Z. A. P. (Org.) Psicologia escolar e educacional, saúde e qualidade de vida. 4. ed. Campinas. Alínea, 2011. cap. 6, p. 109-137.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Competência social e habilidades sociais: manual teórico prático. Petrópolis: Vozes, 2018.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Inventário de Habilidades Sociais -2 (IHS-2 -Del-Prette): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Pearson Clinical Brasil, 2018.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

FIOROT JR. J. A. Habilidades sociais docentes: avaliação de um programa de formação na perspectiva de professores e alunos. 2020. 88 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Araraquara, 2020.

FORMOSINHO, J. Ser professor na escola de massas. In: FORMOSINHO, J. (Coord). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto, Portugal: Porto, 2009. p. 37-69.

GRESHAM, F. M. Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. In: DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013. p.18-23.

HENRIQUE, R. B. Habilidades sociais educativas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Orientador: Dagma Venturini Marques Abramides. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, Bauru, SP. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/25/25143/tde-16082017-180923/pt-br.php. Acesso em: 1 maio 2020.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. 2018: Educação - Tabelas. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=24772&t=resultados. Acesso em: 7 jun. 2020.

KING, C.; MORRISON, J. Grok: the game. Trad. Laura Claessens e Sérgio Luciano. 2. ed. São José dos Campos: Colab Colibri, 2018.

LIPPI, F. Coaching in a box: 100 perguntas para iniciar um processo de autodesenvolvimento e alta performance com os mais importantes conceitos de coaching. 1. Ed. São Paulo: Matrix, 2010.

MARTINEZ, J. E.; GRASSI, D. C.; MARQUES, L. G. Análise da aplicabilidade de três instrumentos de avaliação de dor em distintas unidades de atendimento: ambulatório, enfermaria e urgência. Rev. Bras. Reumatol., São Paulo, v. 51, n. 4, p. 304-308, ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0482-50042011000400002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 maio 2020.

MANOLIO, C. L. Habilidades sociais educativas na interação professor-aluno. 2009. 159 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP. Disponível em: http://repositório.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3017/2324.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 maio 2020.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v .9, n. 3, p. 237-248, 1993. ISSN 1678-4464. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002

ROSENBERG, M. B. Comunicação não violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo. Ágora, 2006.

SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

TEDESCO, J. C. O novo pacto educativo: educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. São Paulo: Ática, 2001.

VILLAS BOAS, A. C. V. B.; SILVEIRA, F. F.; BOLSONI-SILVA, A. T. Descrição de efeitos de um procedimento de intervenção em grupo com universitários: um estudo piloto. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 9, n. 2, p. 321-330, 2005.

Published

31/08/2020

How to Cite

FIOROT JUNIOR, J. A.; DRAGONE, M. L. O. S. Evaluation of a Social Skills Formation Program for Teachers from the perspective of teachers and students. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 394–409, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i2.13924. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13924. Acesso em: 27 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.