Teaching in the pandemic

Technology, isolation and psychic suffering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.2.18649

Keywords:

Mental health, Teachers, COVID-19

Abstract

This article presents the mental health conditions of teachers in public schools from three municipalities in the South Fluminense region of Rio de Janeiro during their work in the COVID-19 pandemic. It does not aim to provide a diagnostic characterization but instead qualifies the psychological state of the teachers as "psychological distress." Through online focus groups conducted via the Google Meet platform, it was concluded that the lack of support and public policies dedicated to education made the work of teachers challenging, resulting in a certain degree of distress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicole Silva dos Santos, Centro Universitário de Barra Mansa

Graduada em Psicologia.

Mariana Barbosa Miquilini, Centro Universitário de Barra Mansa

Graduada em Psicologia.

References

ALLES, M. S. A dialógica e o valor social do trabalho: a síndrome de Burnout e o labor do professor durante a pandemia. Direito e dialogicidade, Cariri, v. 7, p. 22-38, 2021. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/DirDialog/article/view/2661. Acesso em: 23 maio 2023.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-V. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BRASIL. Decreto-Lei 6.042 de 12 de fevereiro de 2007. Altera o Regulamento da Previdência Social, aprovado pelo Decreto no 3.048, de 6 de maio de 1999, disciplina a aplicação, acompanhamento e avaliação do Fator Acidentário de Prevenção - FAP e do Nexo Técnico Epidemiológico, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6042.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%206.042%2C%20DE%2012%20DE%20FEVEREIRO%20DE%202007.&text=Altera%20o%20Regulamento%20da%20Previd%C3%AAncia,Epidemiol%C3%B3gico%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 23 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=PRT&numero=343&ano=2020&ato=6f5UTVE5EMZpWT599. Acesso em: 23 maio 2023.

CARLOTTO, M. S. Síndrome de Burnout em professores: prevalência e fatores associados. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 27, p. 403-410, out./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/B6dwZJD6LLTM5QBYJYfM6gB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 dez. 2022.

DUNKER, C. Mal-estar, sofrimento e sintoma. São Paulo: Boitempo, 2015.

GOMES, A. G. A; CARVALHO, C. J; SILVA, D. O. da. Cartilha de Acolhimento ao Sofrimento Psíquico. Bananeiras, PB: UFPB, 2021. Disponível em: http://www.cchsa.ufpb.br/cchsa/contents/destaques/Destaque5/cartilha-acolhimento-ao-sofrimento-psiquico-ufpb.pdf/view. Acesso em: 23 maio 2023.

INSTITUTO PENÍNSULA, Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/em-quarentena-83-dos-professores-ainda-se-sentem-despreparados-para-ensino-virtual-2/#:~:text=e%20do%20esporte.-,Em%20quarentena%3A%2083%25%20dos%20professores%20ainda%20se,sentem%20despreparados%20para%20ensino%20virtual&text=Mesmo%20ap%C3%B3s%20seis%20semanas%20de,em%20diferentes%20pontos%20do%20Brasil. Acesso em: 23 maio 2023.

MORESI, E (org.). Metodologia da pesquisa. Documento do Programa de Pós-graduação Strictu Sensu em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação. Universidade Católica de Brasília (UCB). Brasília, 2003. Disponível em: http://www.inf.ufes.br/~pdcosta/ensino/2010-2-metodologia-de-pesquisa/MetodologiaPesquisa-Moresi2003.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

OLIVEIRA, T. Como promover a saúde mental do docente. Portal Nova Escola, abr. 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17037/como-promover-a-saude-mental-do-docente. Acesso em: 23 maio 2023.

SAFATLE, V; SILVA JÚNIOR, N. da; DUNKER, C. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. São Paulo: Autêntica, 2021.

SILVEIRA, L. C; FEITOSA, R. M. M; PALÁCIO, P. D. B. A Escuta do Sofrimento Psíquico Relacionado ao Trabalho: contribuições da psicanálise para o cuidado em saúde. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682014000100003#:~:text=No%20estudo%2C%20conclui%2Dse%20que,marcam%20a%20estrutura%C3%A7%C3%A3o%20desse%20sujeito. Acesso em: 30 dez. 2022.

TRAD, L. A. B. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas da saúde. Physis: revista de saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, p. 777-796, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/gGZ7wXtGXqDHNCHv7gm3srw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 maio 2023.

Published

31/10/2023

How to Cite

SANTOS, N. S. dos; MIQUILINI, M. B. Teaching in the pandemic: Technology, isolation and psychic suffering. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 24, n. esp.2, p. e023024, 2023. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18649. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/18649. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.