Disposition of overcoming students for critical reading

Authors

  • Rosangela Miola Galvão UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA
  • Sandra Aparecida Pires Franco Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10029

Keywords:

Alienation. Language. Critical reading.

Abstract

This article aims to present the possibilities of an educational practice that focuses on the formation of Basic Education students in critical readers. For this, understand the concepts of alienation and language from the point of view of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory was essential to understand how the students of the 7th year are able to overcome this paradigm that contributes to the naive reading of texts worked in the classroom. It was a qualitative study of bibliographic revision in union with the dialectical practice with students in a public school located in the north of the State of Paraná. As methodology, was developed twelve classes with diversified material in which the teacher's mediation sought to contemplate form and content in the way that occurred the deconstruction of the fictitious hero concept represented at the end by the art of the haicai poem. The use of the cell phone instrument and Whatsapp were important for the development of the poetic sense. It seeks, therefore, to demonstrate the contributions of historical and dialectical materialism to teaching practice and human development. The theorists considerations allow us to note that language contributes to the development of higher psychic functions in man and the alienation of subjects in today's society considerably affects the students interpretation and, consequently, formation for critical reading, which can be overcome with the use of a conscious theoretical current.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosangela Miola Galvão, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Mestre em Educação. Gestora de instituição de ensino fundamental e médio pública.

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina

Pós-doutora em Educação pela UNESP- Marília. Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Pedagogia da UEL.

References

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticos-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

LEONTIEV, Alexei. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. Cascavel, PR: Livros Horizonte. Centro de confecção de material em braile. Julho, 2001.

LURIA, Alexander Romanovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MARTINS, Ligia Márcia. Da formação humana em Marx à crítica da pedagogia das competências. In: DUARTE, Newton (org). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

MARTINS, Ligia Márcia.; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. As perspectivas construtivista e histórico-crítica sobre o desenvolvimento da escrita. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. In: Marx. São Paulo, Abril Cultural (coleção Os pensadores). 1978.

MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. Tradução Ana Cotrim, Vera Cotrim. São Paulo: Boitempo, 2007.

SÁNCHEZ VÁSQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis. 2ª ed. Tradução María Encanarción Moya. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (Org). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2005, p. 224-274.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Formação Social da mente. São Paulo, SP: Martins Editora, 2010.

VIGOTSKI. Pensamento e Linguagem. eBooksBrasil, 2002. Edição eletrônica: Ed Ridendo Castigat Mores. Disponível em: www.jahr.org. Acesso em: 10 mar. 2015.

Published

01/12/2017

How to Cite

GALVÃO, R. M.; FRANCO, S. A. P. Disposition of overcoming students for critical reading. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1703–1714, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10029. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10029. Acesso em: 27 jul. 2024.