Phet simulator and the table teaching in basic education: experience report
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10672Keywords:
Informatics in education, Learning, New methodologies.Abstract
This research was developed with the purpose of encouraging elementary school teachers to use the PhET simulator with their students as a means to enhance the learning of the table. The simulator is a learning facilitator, which aims to develop simulations for teaching science, mathematics, physics and chemistry. This paper reports the use of the simulator with the students of the third year of elementary school, applied under the joint supervision by the researchers and the schoolteachers. The use of the simulator with the students occurred in September and October of 2016 with weekly classes. Those were practical classes in the school’s computer lab, where students were able to explore the simulator as well as advance the phases according to their performance. This experience helped to understand the need to transform education and incorporate digital technology into teaching / learning to motivate and facilitate learning.
Downloads
References
FORTUNATO, I. Ensinando futuros professores sobre literatura infantil: relato de experiência. ETD, Campinas, v. 18, n. 3, p. 710-718, 2016.
MARTINS, Z. As TIC no ensino-aprendizagem de Matemática. X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Universidade do Minho. Braga: Anais... 2009.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
MORAN, J. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5ª ed. Campinas: Papirus, 2007.
FEITOSA, R. A.; DIAS, A. M. I. Décadas do surgimento do practicum reflexivo: por teoria(s) e prática(s) articuladas na formação e na ação docentes. In: SHIGUNOV NETO, A.; FORTUNATO, I. 20 anos sem Donald Schön: o que aconteceu com o professor reflexivo?. São Paulo: Edições Hipótese, 2017. p. 13-32.
SILVA, L. A. O Uso pedagógico de mídias na escola: práticas inovadoras. Revista Eletrônica de Educação de Alagoas, Maceió, v. 1, n. 1, p. 119-128, 2013.
SOUZA, D. O. Ensino de matemática com o uso das TIC. Monografia (especialização em mídias na educação). Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.