Students with autism spectrum disorder as triggers of training processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11919

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Assistive Technologies, Teaching-learning process

Abstract

This study aims to reflect on how the students with autism spectrum disorder can trigger changes in the training processes in regular schools so as to facilitate all the students’ learning. It presents the evolution of the autism spectrum disorder nosology by taking into consideration that the teacher must know each student in order to follow his or her learning process. This nosology  also considers that the teacher must  distance himself or herself enough to perceive the class demands. The chapter seeks to analyse reports from a research with teachers at elementary schools in the state of Rio de Janeiro. The reports are related to those teachers’ performances in classrooms with at least one student with autism spectrum disorder. It proposes that the assistive technologies, which are used and known mainly by the Special Education teachers, can serve as powerful tools when used by the regular classroom teacher.

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Author Biographies

Sandra Cordeiro de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro – (UFRJ), Praia Vermelha.

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis (1998), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2004), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É Professora Adjunta do Departamento de Fundamentos da Educação, da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atuou como Assessora Pedagógica da Escola de Contas e Gestão do Tribunal de Contas do Estado do Rio de Janeiro durante os anos de 2010-2011. É vice-coordenadora do LaPEADE - Laboratório de Pesquisas, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação - UFRJ e membro do NETEDU - Núcleo de Etnografia em Educação - UERJ. Atualmente desenvolve pesquisas sobre Inclusão em Educação

Mylene Cristina Santiago, Universidade Federal de Juiz de Fora – (UFJF), Bairro Martelos

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora , mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto e vice coordenadora do Núcleo de Apoio à Inclusão da Universidade Federal de Juiz de Fora e pesquisadora do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão em educação, currículo e atendimento educacional especializado.

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Published

01/12/2018

How to Cite

MELO, S. C. de; SANTIAGO, M. C. Students with autism spectrum disorder as triggers of training processes. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 890–904, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11919. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11919. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos