Dance research experience: narratives of different bodies of the PARFOR/ETDUFPA dance degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.12039

Keywords:

Experience, Dance, Teacher training, Body, Research.

Abstract

The aim of the present study is to analyze the experience of dance research in the context of the degree in dance in the teacher training program of basic education – parfor/ETDUFPA/UFPA, which was developed in several municipalities in the state of Pará and Formed around 68 dance teachers. To discuss this theme, we questioned the condition of body and knowledge of the subjects trained in this degree, considering that the memories of the teachers-trustees interweave difficulties and overcoming through access to the course to what they have launched in Dance Adventure in school. It was observed, in the narratives collected with the graduates, the protagonism in the teaching of dance in the schools of basic education within the State. This situation leads to the understanding that practice and training are mistaken in the experience of these teachers based on the knowledge learned, mainly breaking with the paradigms of dance as belonging to the privileged layers of society, bringing to light The bodies, the daily life, the culture and the experience of Amazonian subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Augusto Gomes Pereira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Possui graduação em licenciatura plena em pedagogia pela Universidade da Amazônia (1992) e Mestadro em Gestão e Desenvolvimento Regional Pela UNITAU (SP) (2008) e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (ICED/ UFPA) EM 2013. Doutorado em Educação (PPGED/ ICED/ UFPA) (2018).Foi docente substituto do Instituto de Ciências da Educação e da Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará; Docente da Faculdade da Amazônia, atuando principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento Regional, Indicadores Educacionais, Educação Básica, currículo, Metodologias de Ensino e da pesquisa, Educação, Cultura e Sociedade.

Carlos Jorge Paixão, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduação em Pedagogia (Faculdades Integradas do Colégio Moderno - FICOM,1984); Especialização em Metodologia do Ensino Superior (UNESPA, Convênio MEC/SESU/CAPES, 1988); Especialização em Planejamento e Avaliação Educacional ( FICOM, 1989); Mestrado em Educação (Currículo) pela PUC-São Paulo, 1993; Doutorado em Educação pela UNESP, 1999; Pós-Doutorado em Educação pela FE-UNICAMP, sob a Supervisão do Prof. Dr. Silvio Gamboa, 2011-2012. Atuou como Pedagogo (Funções: Adm. Escolar no Ensino Fundamental e Prof. de Ensino Médio) no Departamento de Ensino Fundamental e Departamento de Ensino Médio da SEDUC/PA (1983-1990). 

References

BARRETO, Débora. Dança: ensino, sentido e possibilidades na escola. Campinas: Autores Associados, 2004.

BHABHA, Homi K., O local da cultura. 2. ed. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. 441p.

BIÃO, Armindo. Um trajeto, muitos projetos. In: BIÃO, Armindo (Org.). Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador: P&A Editora, 2007. 492p.

CORRÊA, Josiane. Entrevistada. Capanema, jun. 2017.

DELEUZE, Gilles. O atual e o virtual. In: DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Dialogues. Paris: Flammarion, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ETDUFPA. ESCOLA DE TEATRO E DANÇA DA UNIVERSIDSDE FEDERAL DO PARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Dança PARFOR. Belém: ICA/ETDUFPA, 2011. 118p.

FERREIRA, Eleonora. Entrevista concedida a Ricardo Pereira. Belém, 20 abril. 2018

GARCIA, Eliana Moraes et al. Dança e ciência: uma reflexão preliminar acerca de seus princípios filosóficos. Boletim Interfaces da Psicologia da UFRuralRJ. Rio de Janeiro: UFRRJ, v. 2, n. 1, 63-69pp, 2009. Disponível em: http://www.ufrrj.br/seminariopsi/2009/boletim2009-1/garcia.pdf. Acesso em: 23 abr. 2018.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. Tradução: Fábio dos Santos Creder Lopes. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013. 407p.

MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. MOTRIZ. Volume 3, Número 1, junho/1997. 20-28pp. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/03n1/artigo3.pdf. Acesso em: 23 abr. 2018.

MAUÉS, Josenilda. Palestra encontro nacional do PARFOR. Londrina/ PR: 2016.

MENDES, Ana Flávia. Dança imanente: uma dissecação artística do corpo no processo de criação do Espetáculo Avesso. São Paulo: Escrituras Editora, 2010.

PAES LOUREIRO, João de Jesus. Cultura amazônica: uma poética do imaginário. São Paulo: Escrituras Editora, 2001.

PINHEIRO, Ozileide. Entrevistada. Capanema, jun. 2017.

REIS, Telma. Entrevistada. Capanema, jun. 2017.

REIS, William. Ensino de arte: um componente curricular obrigatório na Educação Básica. Cadernos de Pesquisa, São Luís, UFMA, v. 14, n. 2, 64-83pp, jul./dez. 2003. Disponível em: http://www.pppg.ufma.br/cadernosdepesquisa/uploads/files/Artigo205(18).pdf. Acesso em: 20 ago. 2016.

SANTOS, Jennifer Susan Webb. Possibilidades e limites no Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Pará: a visão de egressos do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica-PARFOR. Belém: Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, 2015. 167 p. Dissertação (Mestrado). Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8459. Acesso em: 13 ago. 2016.

SILVA. Genivaldo. Entrevistado. Santarém, jun. 2017.

THOMPSON, E. P. Miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1981.

VEIGA-NETO, Alfredo. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 5-15, maio./ago., 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/rbedu/n23/n23a01.pdf. Acesso em: 23 abr. 2018.

WILLIAMS, Raymond. Recursos de esperança: cultura, democracia e socialismo. Editado por Robin Gable. Introdução de Robin Blackburn; tradução Nair Fonseca; Alexandre Peschanski. 1. Ed. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

Published

01/12/2018

How to Cite

PEREIRA, R. A. G.; PAIXÃO, C. J. Dance research experience: narratives of different bodies of the PARFOR/ETDUFPA dance degree. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1198–1216, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.12039. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12039. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos