The University for All Program: a study on academic production – 2007-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13988

Keywords:

Educational policies, Higher education, University for all program, Prouni

Abstract

: Higher education has been the subject of public policies to reduce inequalities in access to this level of education, one of these measures was the institutionalization of the University for All Program - Law 11.096/2005. This program made it possible to expand access, but still without attending to universalization and without guaranteeing the permanence of those who benefit from scholarships. With the offer already exceeding a decade, interest arose in analyzing the scientific production already existing in the period of 2007-2019, through a narrative review study in the database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). It was observed that in relation to the 94 publications that comprised the sample of this study, only 31 make analysis exclusively from the perspective of the students. There are also many gaps in the production of knowledge, specifically, about the experiences of the insertion and permanence of students using Prouni scholarships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Polyana Raquel Pedroso, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba – PR

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação.

Maria Lourdes Gisi, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba – PR

Professora Titular no Programa de Pós-graduação em Educação. Doutorado em Educação (UNESP).

References

BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. 2014. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 2 maio 2020.

BRASIL. Lei n. 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei nº 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Brasília, DF, 14 jan. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11096.htm. Acesso em: 7 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. SIS/PROUNI: dados e estatísticas. 2019. Disponível em: http://prouni.mec.gov.br/prouni2006/login/. Acesso em: 21 dez. 2019.

CARVALHO, Cristina Helena Almeida. O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 969-1000, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a16v2796.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.

EZCURRA, Ana Maria. Masificación y enseñanza superior: una inclusión excluyente. Algunas hipótesis y conceptos clave. In: FERNÁNDEZ LAMARRA, N. F.; PAULA, M. F. C. (Org.). La democratización de la educación superior en América Latina. Límites y posibilidades. Saenz Peña: EDUNTREF, 2011.

FERNANDES, F. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. São Paulo: Globo, 2006.

MENA, F. Pareceres da FGV e de consultoria divergem sobre número de vagas. Folha de S. Paulo, 17 dez. 2004, Cotidiano. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u16741.shtml. Acesso em: 19 jul. 2020.

PASTORE, J.; SILVA, N. V. Mobilidade social no Brasil. São Paulo: Makron Books, 2000.

PAULA, M. F. C. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação Campinas, Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 301-315, mai./ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v22n2/1982-5765-aval-22-02-00301.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

TREVISOL, J. V.; NIEROTKA, R. L. Os jovens das camadas populares na universidade pública: acesso e permanência. Rev. Katálysis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 22-32, jan./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rk/v19n1/1414-4980-rk-19-01-00022.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.

Published

02/01/2021

How to Cite

PEDROSO, P. R.; GISI, M. L. The University for All Program: a study on academic production – 2007-2019. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 138–148, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13988. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13988. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos