The University for All Program: a study on academic production – 2007-2019
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13988Keywords:
Educational policies, Higher education, University for all program, ProuniAbstract
: Higher education has been the subject of public policies to reduce inequalities in access to this level of education, one of these measures was the institutionalization of the University for All Program - Law 11.096/2005. This program made it possible to expand access, but still without attending to universalization and without guaranteeing the permanence of those who benefit from scholarships. With the offer already exceeding a decade, interest arose in analyzing the scientific production already existing in the period of 2007-2019, through a narrative review study in the database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). It was observed that in relation to the 94 publications that comprised the sample of this study, only 31 make analysis exclusively from the perspective of the students. There are also many gaps in the production of knowledge, specifically, about the experiences of the insertion and permanence of students using Prouni scholarships.
Downloads
References
BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. 2014. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 2 maio 2020.
BRASIL. Lei n. 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei nº 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Brasília, DF, 14 jan. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11096.htm. Acesso em: 7 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. SIS/PROUNI: dados e estatísticas. 2019. Disponível em: http://prouni.mec.gov.br/prouni2006/login/. Acesso em: 21 dez. 2019.
CARVALHO, Cristina Helena Almeida. O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 969-1000, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a16v2796.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
EZCURRA, Ana Maria. Masificación y enseñanza superior: una inclusión excluyente. Algunas hipótesis y conceptos clave. In: FERNÁNDEZ LAMARRA, N. F.; PAULA, M. F. C. (Org.). La democratización de la educación superior en América Latina. Límites y posibilidades. Saenz Peña: EDUNTREF, 2011.
FERNANDES, F. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. São Paulo: Globo, 2006.
MENA, F. Pareceres da FGV e de consultoria divergem sobre número de vagas. Folha de S. Paulo, 17 dez. 2004, Cotidiano. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u16741.shtml. Acesso em: 19 jul. 2020.
PASTORE, J.; SILVA, N. V. Mobilidade social no Brasil. São Paulo: Makron Books, 2000.
PAULA, M. F. C. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação Campinas, Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 301-315, mai./ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v22n2/1982-5765-aval-22-02-00301.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.
RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
TREVISOL, J. V.; NIEROTKA, R. L. Os jovens das camadas populares na universidade pública: acesso e permanência. Rev. Katálysis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 22-32, jan./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rk/v19n1/1414-4980-rk-19-01-00022.pdf. Acesso em: 19 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.