School democratic management in the context of the New Public Management (NPM): a focus on the PNE (2014-2024)
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.14019Keywords:
Democracy, Education, Gerencialism, Management, ParticipationAbstract
This article discusses the implementation of democratic management as a guiding principle to be observed in public policies for Basic Education in public education institutions, in the context of a new management model called “New Public Management” (NPM, NGP in the Portuguese acronym) and “managerialism”. This work aimed to compare the normative acts that regulate democratic management with the principles that characterize the NPM. Methodologically, through bibliographic and documentary research, studies around the NPM, normative acts that regulate democratic management in Brazil and data for monitoring the goals of the Plano de Educação Nacional (national education plan) PNE (2014-2024) were articulated. The analysis highlighted the difficulties in making democratic management effective in the context of the NPM, and it proposes that changes in this new management model cannot be a hindrance to new achievements in education. However, when it comes to making democratic management effective in schools’ reality, it is possible to say that there is a long way to go.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 2 abr. 2020.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 2 abr. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 26 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Sobre o Fundeb. Brasília, DF: 2017. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/financiamento/fundeb/sobre-o-plano-ou-programa/sobre-o-fundeb. Acesso em: 7 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Planejando a Próxima Década: conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Presidência da República, 2014b. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
BRASIL. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF: Presidência da República, 1995. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Reforma gerencial e legitimação do estado social. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 51, n. 1, p. 147-156, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rap/v51n1/0034-7612-rap-51-01-00147.pdf. Acesso em: 2 abr. 2020.
BURGOS, M. T. B.; BELLATO, C. C. Gerencialismo e pós-gerencialismo: em busca de uma nova imaginação para as políticas educacionais no Brasil. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 919-943, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sant/v9n3/2238-3875-sant-09-03-0919.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
CABRAL NETO, A. Gerencialismo e gestão educacional: cenários, princípios e estratégias. In: FRANÇA, M.; BEZERRA, M. C. (Org.). Política Educacional: gestão e qualidade do ensino. Brasília: Liber Livro, 2009.
CÓSSIO, M. F. A nova gestão pública: alguns impactos nas políticas educacionais e na formação de professores. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 66-73, 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29528. Acesso em: 25 mar. 2020.
CRUZ, P.; MONTEIRO, L. (Org.). Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2019. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/302.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.
CUNHA, M. A. et al. Transparência governamental eletrônica para Accountability. In: PINHO, J. A. G. (Org.) Artefatos digitais para mobilização da sociedade civil: perspectivas para avanço da democracia [online]. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 119-139. Disponível em: http://books.scielo.org/id/hk62f/pdf/pinho-9788523218775-07.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
DOMINGOS, L. C.; THOMAZ, C. M. Gestão democrática da escola: desafio para a consolidação de uma educação de qualidade na rede pública. In: NAJJAR, J. N. V.; BAENSI, A. V.; VICENTE, D. S. (Org.). Conselhos escolares e gestão democrática: alguns temas em debate. Rio de Janeiro: Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro, 2019. p. 154-159. Disponível em: http://www.mprj.mp.br/documents/20184/1161651/livroconselhosescolaresegestaodemocratica.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
LIMA, L. C. Por que é tão difícil democratizar a gestão da escola pública? Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 15-28, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/v34n68/0104-4060-er-34-68-15.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.
LÜCK, H. A gestão participativa na escola. 8. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
OBSERVATÓRIO DO PNE. Todos pela Educação. 2018. Disponível em: https://www.observatoriodopne.org.br/. Acesso em: 07 jul. 2020.
OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. W. B.; CLEMENTINO, A. M. A Nova Gestão Pública no contexto escolar e os dilemas dos (as) diretores (as). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 33, n. 3, p. 707-726, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/79303/46239. Acesso em: 25 mar. 2020.
REIS, T. S. Expropriação do funcionalismo público: o gerencialismo como projeto. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 80-89, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/1982-02592019v22n1p80/39116. Acesso em: 19 abr. 2020.
RODRIGUES, E. M. S. et al. A gestão participativa: a postura do gestor escolar mediador do processo de tomada de decisão. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 7, p. 107-133, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/gestao-participativa. Acesso em: 15 abr. 2020.
SANO, H.; ABRUCIO, F. L. Promessas e resultados da Nova Gestão Pública no Brasil: o caso das organizações sociais de saúde em São Paulo. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 48, n. 3, p. 64-80, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v48n3/a07v48n3.pdf. Acesso em: 25 mar. 2020.
SOUZA, A. S. Nova gestão pública e as consequências da responsabilização na gestão educacional. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 5, n. esp., p. 7-17, 2019. Disponível em: https://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/774/1001. Acesso em: 26 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.