The importance of the Federal Institutes of Education, Science and Technology for reducing educational inequality in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18005Keywords:
Education, Vocational Education, Federal Institutes, Educational InequalityAbstract
The present study investigates the importance of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology (IFEs) in reducing educational inequality in Brazil. The research was conducted through a literature review and document analysis using data from the Basic Education Census, INEP Reports, OECD/PISA, and the Nilo Peçanha Platform. The results derived from the PISA analysis indicate that IFEs perform above the national average. In addition, about IDEB, the average grades of IFEs are higher than the general average. When considering the specific results of Institutes located in the North and Northeast regions, it is observed that these institutions, in addition to surpassing the general average, approach the highest grades achieved by private schools. Combined with the conception of education for human emancipation, these results aim to offer comprehensive training and opportunities to less privileged individuals, revealing that IFEs constitute an effective strategy for reducing educational inequality.
Downloads
References
ARRUDA, M. C. C. Escolas Técnicas Federais: escolas de elites ou instituições que formam para o trabalho? Revista de Educação Técnica e Tecnológica em Ciências Agrícolas, n.1, 2010.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 01 jan. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Brasil no PISA. Brasília, DF: INEP, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 05 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2019: Notas estatísticas. Brasília, DF, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 01 mar. 2023.
BRASIL. Nota Técnica 1: Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Ideb – 2017 a 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados. Acesso em: 05 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha 2023. Estatísticas da Rede Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF: MEC, 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp. Acesso em: 01 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica. Brasília, DF: INEP, 2023b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/saeb_documentos_referencia_versao_preliminar.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 2010.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro, Brasileira, 2001. v. 2.
MACHADO, L. R. S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, p. 8-22, jun. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/. Acesso em: 12 jan. 2023.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2006.
MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre Educação e Ensino. São Paulo: Moraes, 1983.
OCDE. Programme for International Student Assessment (PISA): country note: Brazil. 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_BRA.pdf. Acesso em: 3 mar. 2023.
PACHECO, E. (org.). Perspectivas da Educação Profissional e Técnica de Nível Médio. São Paulo: Fundação Santillana/Moderna, 2012.
PACHECO, E. Fundamentos Político-Pedagógico dos Institutos Federais. Natal: IFRN, 2015.
PACHECO, E. Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília; São Paulo: Fundação Santillana, Editora Moderna, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.