Evasion and infrequency in early education

A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18911

Keywords:

Public school, Management team, Responsible, Child education, Infrequency and evasion

Abstract

School evasion and infrequency are problems in Brazil, especially reported in elementary education compared to early childhood education (EI). The study aims to analyze the causes of infrequency and dropout rates in a specific Brazilian public school's preschool stage of early childhood education. This is qualitative research with Case Study and content analysis. Data collection took place through open interviews with seven people responsible for preschool students and four institution managers. We found that the socioeconomic reality of families implies difficulties in understanding the importance of ECE and guaranteeing the child's right to attend it regularly. Given this scenario, it is necessary to intensify the collaborative work of the school team to bring families closer together and raise awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Batista Córdova, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Praia Grande – SP. Mestrado Profissional em Educação (UNASP).

Rebeca Pizza Pancotte Darius, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Docente do Mestrado Profissional em Educação do UNASP. Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BORRIONE, R.; CHAVES, A. M. Análise documental e contexto de desenvolvimento: estatutos de uma instituição de proteção à infância de Salvador, Bahia. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 21, n. 2, p. 17–27, 2004.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituição.htm. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: MEC, SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=downl oad&alias=9769 - diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1990/lei-8069-13-julho-1990-372211-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso: 21 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 nov. 2023.

CUNHA, L. A. Ensino médio e ensino profissional: da fusão à exclusão. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 20., 1997, Caxambu. Anais [...]. [S. l.: s. n], 1997.

DIDONET, V. Creche: a que veio, para onde vai. In: Educação Infantil: a creche, um bom começo. Brasília, DF: Em Aberto/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001. p. 11-28. (v 18, n. 73)

FERNANDES, J. M.; KERBAUY, M. T. M. A Gestão Democrática Da Escola Pública Brasileira: Uma Breve Análise Do Prêmio Gestão Escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 4, p. 2974-989, 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17i4.15340.

GATTI, B. A.; VIANNA, H. M.; DAVIS, C. Problemas e impasses da avaliação de projetos e sistemas educacionais: dois estudos de caso. Estudos Em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 4, p. 7–26, 1991. DOI: 10.18222/eae00419912374.

GAYWOOD, D.; PASCAL, C. O programa de suporte inicial à aprendizagem ao longo da vida: coleta de informações participativas com os pais. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

Gil, A. C. Como fazer pesquisa qualitativa. Barueri, SP: Atlas, 2021.

HEILAND, H. Friedrich Fröebel (1782-1852). In: HOUSSAYE, J. (org.). Quinze pedagogos: textos selecionados. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii, 2013.

ÍNDICE DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA (IDEB). Formação em Ação. [S. l.], 2012. Disponível em: http://www.nre.seed.pr.gov.br/cascavel/File/CIENCIAS_IndicedeDesenvolvimentodaEducaçãoBásica.pdf. Acesso em: 21 nov. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). PNADC - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://painel.ibge.gov.br/pnadc/. Acesso em: 19 nov. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Informe estatístico do MEC revela melhoria do rendimento escolar. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/c/journal/view_article_content?groupId=10157&articleId=19141&version=1.0. Acesso em: 21 nov. 2023.

KRAWCZYK, N. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa: Ação Educativa, v. 41, n. 144, set./dez. 2011. (Coleção Em Questão, n. 6).

MACHADO, M. R. A evasão nos cursos de agropecuária e informática/nível técnico da Escola Agrotécnica Federal de Inconfidentes (MG, 2002 a 2006). 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2009.

MALUF, A. C. M. Educação Infantil: Práticas inovadoras e desafiantes. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2022.

MASCARO, C.C. BREJON, M.; ROSAMILHA, N.; SOUZA, P.N.P. Pré-escola: uma nova fronteira educacional. São Paulo: Ed. Livraria Pioneira, 1979.

MATTIOLI, O.C. Instituições de educação infantil: sua história e significado. Perfil: Boletim de Psicologia, v. 7, p. 41-58, 1994.

OLIVEIRA, Z. M. R. Creches: Crianças, faz de conta & Cia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1992.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). COVID-19 resposta educacional: nota informativa - setor de educação: nota informativa n° 7.1 - abril de 2020. [S. l.]: UNESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373275_por. Acesso em: 21 nov. 2023.

PASCHOAL, J. D.; MACHADO, M. C. G. A história da educação infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 33, p. 78-95, mar. 2009.

PELISSARI, L. O fetiche da tecnologia e o abandono escolar na visão de jovens que procuram a educação profissional técnica de nível médio. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

PRIOSTE, C. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, 2020. DOI: 10.1590/S1678-4634202046220336.

RIFFEL, S. M.; MALACARNE, V. Evasão escolar no ensino médio: o caso do Colégio Estadual Santo Agostinho no município de Palotina, PR. [S. l.: s. n], 2010.

SNYDERS, G. Alunos felizes: reflexão sobre a alegria na escola a partir de textos literários. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

STEIMBACH, A. A. Juventude, escola e trabalho: razões de permanência e do abandono no curso técnico em agropecuária integrado. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

SOUSA, M. de F. G. de. Educação infantil. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2000.

VIEIRA, L. F.; BAPTISTA, M. C. Educação Infantil. São Paulo: Contexto, 2023.

Published

30/12/2023

How to Cite

CÓRDOVA, A. P. B.; DARIUS, R. P. P. Evasion and infrequency in early education: A case study. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023075, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18911. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18911. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)